duger denna?

Något varmare!

jag undrar om min sovsäck duger för sommarfjället.
det är en Mckinley syntet, +5 - +10 grader 650 gram

tackförhjälpen
Personligen tycker jag det verkar lite för kallt! Jag tycker nog att en sovsäck för sommarbruk på fjället bör klara ner mot 0 grader kanske till och med ned mot ca -3 grader.

Mvh Lars

Om man ska kunna räkna med att i fjällen sova gott i en sovsäck av syntetmaterial som väger 650 gram, måste det vara ett väldigt bra syntetmaterial. Typ hollowfill, nej. Polarguard Delta, nja kanske.

Om det är den säck du har och en bättre säck för närvarande känns för tärande på ekonomin, komplettera med ett ylleunderställ, tjocksockor och yllemössa (de grejerna har du väl ändå med?) som du kan dra på dig om det blir för kallt med endast säcken. Jackan/tröjan går att dra över benen eller lägga över sig..

Raskesven

jag undrar om min sovsäck duger för sommarfjället.
det är en Mckinley syntet, +5 - +10 grader 650 gram

tackförhjälpen

Instämmer i Raskens svar. En tunn sovsäck kan kompenseras med påhittighet och lite extra kläder.
Varm dryck i thermos är trevligt om man vaknar och känner sig kall :).

//J

Senast ändrad:
ja förunderstället har man ju ändå med sig, men jag har hört man ska lite på sig o mycket under o över sig om man vill hålla värmen...

det blev väl till att testa nån gång på hösten här hemma

ja förunderstället har man ju ändå med sig, men jag har hört man ska lite på sig o mycket under o över sig om man vill hålla värmen...

det blev väl till att testa nån gång på hösten här hemma
Den principen är rätt. När vi går mot vinter ska du inte klä på dig allt mer och behålla den tunna sovsäcken;-)

Men känner man sig lite huttrig i en vintersäck vid 25 minus och drar på sig ett par fleecebyxor känns det bättre. Och känner man sig lite huttrig i en sommarsäck vid några få plus och drar på sig ylleunderställ, sockor och mössa känns det också bättre.

Raskesven

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg