Dubbla kompasser, pryltorsk eller kontrollfreak?

Appropå tråden om placering av kompassen på kajak så fortsätter jag att orda för mina dubbla kompasser.
En fast (ständigt felplacerad..) och en orienteringskompass lös i snodd på sjökortet för att ta ut kurser och syfta med.
Funkar givetvis som reservkompass och det brukar kännas lite tryggare på överfärder där man inte ser land och annars kan svära på att man paddlar i cirklar.

Ni som kör längre sträckor, till Åland osv, kör ni med bara en kompass?
Någon som kört galet pga störning av kompassen från tex. packning?

/JL,

nä jag har inte aktier i Silva;-)

Konservdepå

Mja..
Hur noga man än packar så nog dyker tanken upp när man är långt ifrån mamma och allt man kan titta på är moln. Moln är ju inge vidare att sikta på eftersom dom ju sällan ligger stilla och fromt väntar.
Brukar hålla lite koll på om nålen rör sig när jag packar och har nog klarat mig men jag har hört om segelbåtar som gått galet när någon hängt kikaren på insidan, bakom kompassen.
Jvlgt korkat och klart mänskligt.

/JL

Jag vet inte hur sant det är men jag har hört att i brittiska S.A.S. så har varje gubbe TRE kompasser. En ordinarie, en reserv och en nödkompass. Så viktig anser de att kompassen är.

I kajak kan man väl ha en "lös" syftkompass sitta fastknuten med ett snöre (och med ett fäste där man sätter fast den som kurskompass när man paddlar). Då är det bara om den går sönder som man behöver en reservare (och den kan ju ligga i packningen).

Men på större fritidsbåtar har man ju väldigt ofta dels en kurskompass som sitter fast och en (eller flera) syftkompasser för bäringstagning.

Kompasserfarenheter

Tidigare när jag inte hade GPS så hade jag alltid flera kompasser tillhands.

Jag har varit med om att den fast monterade kompassen störts av radioapparat respektive VHF som legat för nära under däcket.

I ett läge när man misstänker att det är något lurt har det känts bra att kontrollera med den lösa kompassen i kartfodralet.

Jag har fortfarande alltid med mig en Silva syftkompass (varianten med ett syftprisma ovanpå ett vanligt orienterarkompasshus och med en cirkelformad kompassnål med graderingen) i kajakpackningen förutom den fast monterade kompassen.

Mobiltelefon och GPS borde också kunna störa kompasser. Jag föredrar konventionella kompasser framför elektroniska då de senare är lite svårare att kontrollera om de påverkas av mobiltelefoner etc.

Jag har en Suunto multiklocka X6HR med inbyggd kompass men känner inte att jag kan lita lika mycket på den elektroniska kompassen som på en vanlig orienterarkompass.

Du var inne på Åland och där har man utanför Mariehamn en hel del magnetiska störningsområden med 30-50 graders missvisning till följd av järnmalm i berggrunden.

Man har tom brutit järnmalm under havsbotten via gruvschakt på en kobbe.

Thure

Re: Kompasserfarenheter

thureb; sa:
Tidigare när jag inte hade GPS så hade jag alltid flera kompasser tillhands.

Jag har varit med om att den fast monterade kompassen störts av radioapparat respektive VHF som legat för nära under däcket.

I ett läge när man misstänker att det är något lurt har det känts bra att kontrollera med den lösa kompassen i kartfodralet.

Jag har fortfarande alltid med mig en Silva syftkompass (varianten med ett syftprisma ovanpå ett vanligt orienterarkompasshus och med en cirkelformad kompassnål med graderingen) i kajakpackningen förutom den fast monterade kompassen.

Mobiltelefon och GPS borde också kunna störa kompasser. Jag föredrar konventionella kompasser framför elektroniska då de senare är lite svårare att kontrollera om de påverkas av mobiltelefoner etc.

Jag har en Suunto multiklocka X6HR med inbyggd kompass men känner inte att jag kan lita lika mycket på den elektroniska kompassen som på en vanlig orienterarkompass.

Du var inne på Åland och där har man utanför Mariehamn en hel del magnetiska störningsområden med 30-50 graders missvisning till följd av järnmalm i berggrunden.

Man har tom brutit järnmalm under havsbotten via gruvschakt på en kobbe.

Thure

Låter som du vann pryl-shoot-outen Thure ...

Re: Re: Kompasserfarenheter

hakan_l_borg; sa:
Låter som du vann pryl-shoot-outen Thure ...

Fast det var ett ganska långt inlägg och jag höll mig till ämnet.

Problemet i kajakfallet är att ju fler grejor ju större risk att de innebär nackdelar för varandra.
Lite som att ge en patient för många mediciner.

Kompass är på det hela taget en mycket värdefull utepryl och kanske speciellt när man plockar svamp eller bär. Vid sådana aktiviteter räcker det med en kompass.

Thure

Fascinerande

Vilka häftiga prestationer som gjordes av forntida havsfarare.

Undrar om solstenen utnyttjade polariserat ljus?

Men jag tycker faktiskt att det är kul att navigera även med moderna påfund som kartor, kompasser, tom GPS även om det känns att det är lite i enklaste laget.

Thure

Solsten i var mans äga

thureb; sa:
Undrar om solstenen utnyttjade polariserat ljus?

Thure

Visst har du rätt Thure, att även moderna metoder kan vara nog så kul. Men lite extra spännande blir det allt att försöka på vikinga-vis.

Jag har faktiskt varit med om att segla efter solkompass, en enkel variant vi gjort av en gammal pejlskiva och en f.d. svetspinne. Den krävde att vi höll koll på klockan och vred skivan 7,5 grader varje halvtimme, men visst gick det att hålla en hyfsad kurs.

Solstenen (vars existens är rätt omtvistad) lär ska ha bestått av glimmer eller liknande, som är just polariserande. Det innebär att de flesta av oss har en modern variant i sin ägo, nämligen ett par vanliga polariserande solglasögon. Ta fram dem en lätt mulen dag, vrid dem fram och tillbaka och jo, där syns solen faktiskt genom molnen.

Eller vänta till vi får grå starr, det lär också ge en viss polariserande effekt och förklara varför gubbar, med rykte om att vara halvblinda, ändå kunde se solen bättre än de unga spolingarna. Du kanske vet Thure, om det är riktigt att grå starr polariserar ljuset?

hälsningar
Jens

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg