Dubbla byxkrokar istället för damasker

Problem: Snön kommer in i pjäxorna, och damasker gör att du blir onödigt varm och fuktig på vaderna.
Lösning: Byxkrokar både fram och bak (som på ex. kronans m/59 eller m/39-58) kan användas till moderna pjäxor om man tillverkar en 'åtta' av snöre (typ skosnöre/flagglina/paracord). Ena öglan ska passa över tårna och plösen, andra öglan upp bakom hälen, och själva X-et hamnar under hålfoten.
Klockrent och nästan gratis!
 
Klättermusen Gaiter Kit

Klättermusen har en fiffig grej man kan kopiera. Jag köpte kitet för 75 spänn men det kostar nog inte många kronor om man hittar prylarna själv. Nån tipsade om att cykeleker som bygel. KMs aluminiumpryl är 3 mm grov, känns lite overkill. Det krävs dock att man har lämpligt benslut med kanal i byxan.

L_GAITERKIT.jpg


K_GAUP.jpg
 
Plats för produktutveckling

Funderar på om detta kan fungera med moderna skidturbindningar med kanal i sulan typ Salomon BC eller Rottefella BC. Någon som har erfarenheter?

Thure
 
Ja de där stålpinnarna var ju snitsiga, men knappast nödvändiga. Misstänker att enda anledningen till att de inte konstruerat hela damaskhållaren av snören är för att ingen skulle betala för dem då.

Ja just ja, de senaste pjäxorna har kanaler under. Jag gissar att det inte kommer funka så bra nej. En TRÅD däremot, haha. (Hurra!)
 
Nja, remmar eller lina lär gå sönder betydligt snabbare om man går i sten och grus så idén är nog inte så dum. På mina damasker sitter det en vajer och den lär hålla länge även om damaskerna börjar bli lite slitna.

Ja de där stålpinnarna var ju snitsiga, men knappast nödvändiga. Misstänker att enda anledningen till att de inte konstruerat hela damaskhållaren av snören är för att ingen skulle betala för dem då.

Ja just ja, de senaste pjäxorna har kanaler under. Jag gissar att det inte kommer funka så bra nej. En TRÅD däremot, haha. (Hurra!)
 
Ja de där stålpinnarna var ju snitsiga, men knappast nödvändiga. Misstänker att enda anledningen till att de inte konstruerat hela damaskhållaren av snören är för att ingen skulle betala för dem då.

Ja just ja, de senaste pjäxorna har kanaler under. Jag gissar att det inte kommer funka så bra nej. En TRÅD däremot, haha. (Hurra!)

Nej, det finns fler anledningar att använda byglar av metall än rent kommersiella. Först, som redan nämnts, hållbarheten och sedan slipper man ju att snö fastnar i remmar eller snören. Det kan bli rätt stora klumpar när remmarna blir lite fransiga och det är töföre.

Vad gäller kanaler under pjäxorna så är det bara Salomon som har kanaler under hela pjäxan. Rottefella gör, klokt nog, ett uppehåll under hålfoten så där är det inget problem med damasker.

/Lasse Åbom
 
Salomons

kanal är mycket grund mitt under sulan varför det påstås funka med damask och snöre under mitten av kängan.

Jag har hittat på en alternativ lösning med två påsydda rembitar på lateralsidan av byxan. En shockcord från kängans skaft baktill stoppas igenom de bägge rembitarna och fästs med en klämma längs fram på skosnöret över tån på pjäxan. Enkelt lätt och funkis.

Thure
 
kanal är mycket grund mitt under sulan varför det påstås funka med damask och snöre under mitten av kängan.

Jag har hittat på en alternativ lösning med två påsydda rembitar på lateralsidan av byxan. En shockcord från kängans skaft baktill stoppas igenom de bägge rembitarna och fästs med en klämma längs fram på skosnöret över tån på pjäxan. Enkelt lätt och funkis.

Thure

Har du en bild på din lösning?

/Andreas
 
Min shockcord är svart

och kängorna samt byxorna jag använt det på är också svarta varför en bild inte blir så bra. Har därför illustrerat principen med ett par bruna kängor och ett rött snöre nedan. I och med att snöret här är fäst relativt högt upp på skaftet baktill så är byxan inte så nerdragen som den är på de kängor jag använt vid skidåkning. Jag har inte heller någon klämma framtill här på snöret som den jag använt på min hemgjorda damaskvariant.

Thure
 

Bilagor

  • IMG_6515red.jpg
    IMG_6515red.jpg
    249.3 KB · Visningar: 1,838
  • IMG_6516red.jpg
    IMG_6516red.jpg
    197.9 KB · Visningar: 1,763
Krokar är ju inte de komfortablaste på tunna skalskor. Med fodrade går det lite längre.
Mina civila damasker har därför omvända krokar så att den släta sidan är innåt. Något besvärligare att montera men bättre när man går.
Cykelekers krokar är utmärkta under skorna bara det finns en klack. Thures lösning ser KISS ut och skall prövas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grönblad tarp -Kolfiberrör istället för vandringsstav Gör det själv 15

Liknande trådar