Dubbelsovsäck

Vilka möjligheter!

En sådan sovsäck har nog inte många sett. Det öppnar ju för raggningsrepliken: Ska du med till tältet och kolla på min sovsäck?

Drag

Det här ser romantiskt och gosigt ut men oftast ger den stora halsöppningen upphov till drag. En gång i tiden hade polarflygrutternas passagerarplan 3p sovsäckar, enligt leka varmkorvprincipen.
Den som lyckats bäst med tvåpersoners IMHO är Jardine han 2p quilt har axeldelar för två, han och hans hustru vet varför....somsagt 2 enpersoners ger större variation

Är det någon som brydde sig om att läsa frågan innan ni började kommentera? Jag ska använda säcken i tex en båt under juli månad. Jag bryr mig inte det minsta om drag och oroar mig snarare för att den är för varm än för kall. Dessutom är färgen inte så läcker.

Vore kul med någon seriös/genomtänkt synpunkt, tack.

Det där är som att jämföra en tandemcykel med en vanlig cykel. De har olika syften och kan inte ersätta varandra.

Den enda skillnaden mellan två ihopkopplade enkelsäckar och en sån där dubbelsäck är ju att det är en extra dragkedja i den förstnämnda. Jag tror 90% av alla sovsäckar som säljs är gjorda för att kunna kopplas ihop.

Jag vet dessutom folk (ok, scouter då:) som roat sig med att koppla ihop 4 sovsäckar och packa in sig ett helt gäng i. Personligen tycker jag det verkar lite väl trångt, men är ju betydligt mer flexibelt än en dubbelsäck.

Hur kopplar du ihop två vanliga cyklar till en tandemcykel?

seriösa och genomtänkta synpunkter.

Det där är som att jämföra en tandemcykel med en vanlig cykel. De har olika syften och kan inte ersätta varandra.

Nej, det är det verkligen inte, två enkelsovsäckar kan mycket lätt kopplas ihop till en dubbelsovsäck, enda skillnaden är att du får dragkedjan i mitten. Du kan dessutom till nöds göra en varmare säck genom att stoppa den ena i den andra.
Så med två enkelsäckar får du definitivt en mycket bättre och flexiblare lösning som fungerar lika bra som dubbelsovsäck.
Och jag läste igenom ditt inlägg innan jag kommenterade det, och står för att det är både seriöst och genomtänkt. Tyvärr tycker jag inte detsamma kan sägas om dina inlägg.

Mikael

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
patrik_neckman Varm dubbelsovsäck? Bo och sova 8
jariL Hur klarar man kylan i dubbelsovsäck? Bo och sova 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg