Dubbelpush på skidor?

Skrytvarning! Jag har under flera år profeterat om att nu när alltfler "motionslångfärdsåkare" även börjar fatta detta med isättning mm, så lär sig snart även skidåkarna av hastighetsåkarna på skridsko. Nu fick jag detta brev av brorsan, som tydligen tittat noga på TV (se nedan). Vi går alltså mot en utveckling inom sprinterskateskidåkningen, mot kortare skidor och skridskoställning/ytterskär/innerskär. Stavarna används bara i motlut. Nästa steg? Dubbelpush på snö?!
===
"...sprintåkarna tar faktiskt både ytterskär och
innerskär ibland. Särskilt på snabba släta delar av banan och strax före motluten. Och just innan de går över från snabba skär till att jobba mer
uppför…De snabba svenskarna (särskilt Peter Larsson och Björn Lind), norskarna (Hetland och de nya ungtupparna). Bland tjejerna kanadensiskan (Chandra Crawford) som ibland bara flyter förbi de framförvarande på svagt utförslutande raksträckor. Utan att använda stavarna kryper hon ihop i skridskoliknande stil och bara drar på. Såg i en tidigare tävling hur hon brakade förbi fem framförvarande på detta sätt. Nya
svenska tjejerna är också rätt bra på fristilsskär. Det liknar rätt mycket skridskostil när de kryper ihop och låter skidorna arbeta med båda kanterna. En del kan det, andra kör bara med kraft på innerskär. De som ser ut att köra lättast verkar ha någon form av ytterskärsnedsättning. Kunde man markera någon slags lodlinje i åkarnas kroppar skulle man nog upptäcka att de är långt över en tänkt färdlinje där
lodlinjen träffar snön. I ytterskär!" (Bengt S)

/Ulf S

På hafsiskonferensen 2002 pratade Lars Lison Almkvist om exakt detta, han visade även sekvenser på några av åkarna som redan då hade skridsko och double push tendenser. Främst kvinliga sprinters, var det norskor eller italienskor, kanske fransyskor?

Vi studerade noga hans filmer och fann förutom inner/ytterskärsväxlingar också kraftig tyngpunktsförflyttning och knäpump.

Vilket för övrigt också studerats av brittiska forskare när de jämförde europeiska kvinnors gångstil mot kvinnor i afrika som bar vattenkrus på huvudet. Precis samma tre moment återfans hos de afrikanska medans de saknades hos de europeiska.

DP på skidor - knappast

I tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36406 så fångade vi nog hur man (Chad) gör på is. Se även den fartiga spurtbilden på sidan http://www.marathonschaatsen.nl/berichten/bericht.php?Linkid=584
DP på is avskrivs - isättning på ytterskär anbefalls! (OK man kan få köra DP som en energisparande teknik på skridskor, men inte för högsta fart)

Jag påstår att skidåkarna inte åker DP. Däremot har de börjat lära sig tyngpunktsförskjutning och därmed fått en isättning av ytterkant. För att få en vettigt fungerande DP krävs en skridsko/skida med kort svängradie. Det kan jag näppeligen tro att så pass långa och raka skidor de har erbjuder.

På rullskidor har vi samma mönster, men även där förmodar jag att rullskidan erbjuder dålig svängradie.

F.ö. är jag imponerad av farterna de har på skidor när de skatar. DP eller inte.

Ytter-/innerskär är ganska vanligt med skidor(även jag gör det då och då) men det har ingenting att göra med DP.

OK det där med DP på skidor var ju mest ett skämt. Fast herrarna/(damerna?) är kanske alldeles för seriösa för sådant...

Å andra sidan diskuteras DP med rullskidor i andra spalter. Själv har jag fullt upp få till ytterskäret. Nu talar jag jernskenor alltså ;-)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Isdubbar på axelrem Långfärdskridsko 3
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg