Dubbelpostning irriterar?

Vad tycker ni?

Nyare medlemmar kan ibland ha svårt att veta var de skall posta en frågeställning. Men det blir knappast mindre svar om man bara postar på ett forum.

Om man inte får svar inom ett par dagar kanske det lönar sig att posta på ett forum med större trafik men det som "säljer bäst" är förmodligen en pregnant rubrik.

Thure

joo.. men, jag retar mig själv på det.. å andra sidan är det nästan bara nya forumanvändare som gör det vilket gör att dom e förlåtna?

-Patric-; sa:
joo.. men, jag retar mig själv på det.. å andra sidan är det nästan bara nya forumanvändare som gör det vilket gör att dom e förlåtna?

Klokt sagt Patric, för man vill väl inte skrämma nya medlemmar genom att det första man gör bemöta dem med en tråkig attityd? Det ordnar sig nog med tiden...

För övrigt: Heja Utsidan!

//Anders i ett gnistrande vackert Sundsvall

thureb; sa:
Om man inte får svar inom ett par dagar kanske det lönar sig att posta på ett forum med större trafik men det som "säljer bäst" är förmodligen en pregnant rubrik.

Thure

Det som gör att folk går in och läser tråden är precis som du säger rubrikens utformning. En rubrik som sticker ut får många fler att bli nyfikna och läsa. Ungefär som en löpsedel. Sen kan tråden handla om ett hur smalt ämne som helst. Men man har i alla fall lyckats med att locka dit dem.

Jag vet ju inte hur andra läser på Utsidan, men jag kör i alla fall alltid med Läs nya. Det gör ju att man får se alla trådar med nya inlägg, oavsett vilket forum de ligger i. Även Visa senaste radar upp trådarna utan hänsyn till vilket forum de ligger i.

Det innebär ju att när man skriver en fråga så spelar det knappast någon roll var man skriver den, den kommer att få svar ändå.

Så anledningen till att välja rätt forum torde vara viktigast med tanke på framtida sökning (den som letar efter information i gamla trådar ska lättare kunna hitta rätt saker).

En rätt formulerad rubrik är ju som påpekat väldigt viktig. Exempel på rubriker som INTE är bra:

Hjälp!!
En fråga....
Nån som vet?
Hur gör man?
Problem!

Svar!!!!!!!!!!!

nermander; sa:
En rätt formulerad rubrik är ju som påpekat väldigt viktig. Exempel på rubriker som INTE är bra:

Hjälp!!
En fråga....
Nån som vet?
Hur gör man?
Problem!

Håller med helt och fullt.
Jag tycker att rutten rubricering är ett klart större problem än dubbelpostning.

En rubrik ska naturligtvis sammanfatta hela inlägget med en enda mening.
Det där borde ju vi som är uppväxta i informationsåldern ha i blodet, men det är uppenbart att många av oss är skitkassa.

nermander; sa:
Jag vet ju inte hur andra läser på Utsidan, men jag kör i alla fall alltid med Läs nya. Det gör ju att man får se alla trådar med nya inlägg, oavsett vilket forum de ligger i. Även Visa senaste radar upp trådarna utan hänsyn till vilket forum de ligger i.
Du är väl knappast ensam om att göra så. Det tog mig dock ett tag att fatta att funktionen fanns (då, ibörjan av min bana som forumpladdrare).

När man inte vet att folk övervägande (?) använder sig av "Läs nya", så är det naturligt att fundera på: "Om jag lägger den här frågan om cykling från Hönshyttemohed till Ulan Bator Långcykling, missar jag kompetenta läsare då? Kanske finns det här folk som kör denna sträcka dagligen med mtb? Då borde jag ju lägga in ett inlägg där oxå? Eller är det en Expedition?" osv.

Man måste ha överseende med "nybörjarfel"!

nermander; sa:

Hjälp!!
En fråga....
Nån som vet?
Hur gör man?
Problem!
Det är ju inte bara ett nybörjarfel... Personligen läser jag inte/sällan trådar med intetsägande rubrik (jag brukar rata även klatschiga och intetsägande rubriker). Det här forumet är inte större än att man som läsare kan ha överblick över inläggen. Det behövs inga kvällstidningsrubriker för att locka läsare. Sakliga rubriker underlättar för läsaren.

/Håkan

joo.. visst e det ibland irriterande med folk som skriver kass rubriker med enbart VERSALER och dessutom lägger in 4 exakt likadana sådana trådar.. MEN jag vet nog ingen som konsekvent gör så, det handlar om ovana i forumet.. personligen så går jag aldrig in på trådar som inte har en vettig rubrik och då e det inget problem.. precis som jag inte läser kedjebrev på mailen o.s.v. det handlar om sorteringsordning, precis som i vilken databas som helst..

(utsidan lider inte speciellt mycket av dessa problem, frågan dyker upp ibland när någon av oss som borde göra nått annat har trist..)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg