Dubbelarbete

Vad tror ni anledningen till det här är?:

cpic459fdd7351f96.jpg


Kompisgnag, träning, ny mindre/större bäver som tog över, gör om gör rätt, en urbävers två tänder?:)

Raskesven
 
Jag tror det är en revir-markering..

Den första bävern har gnagt längst ned å säger "kom inte hit, här bor jag".. åså har bäver nr.2 kommit förbi å då gnagt högre upp "tror du jag bryr mig, jag är större å tuffare än dig din lilla fjutt" :)
 
Först var det mycket snö, och bävern arbetade hårt. Sen blev han kåt, och gick hem. När han sen skulle fortsätta hade det smält några decimeter och han fick börja om. Men inte heller denna gång blev han klar. Män har ju behov:)
 
Almgren; sa:
Först var det mycket snö, och bävern arbetade hårt. Sen blev han kåt, och gick hem. När han sen skulle fortsätta hade det smält några decimeter och han fick börja om. Men inte heller denna gång blev han klar. Män har ju behov:)
Kan ligga något i det, om snö byts mot is.

När vi kom fram till sjön vi skulle slå läger vid, visade det sig att sjön svämmat över långt in i skogen. Vattnet hade frusit, sedan hade sjön sjunkit tillbaks och lämnat ett tunt istäcke 15-20 cm ovanför marken, som hölls uppe av trädstammarna ca 100 meter upp i skogen runt delar av sjön. Gick inte att gå på istäcket där vi kom utan man klev rakt igenom på varje steg.

När kortet togs hade det gått några dagar, med värme, så kanske där legat ett istäcke tillräckligt tjockt för att hålla första gnaget, sedan blev det i så fall till att börja om på lägre nivå.


Raskesven
 
Såg ett naturreportage om bävern. Bäverns tänder växer hela tiden, så bävern måste gnaga ofta för att inte tänderna ska växa sig för långa, även om det inte är akut med mat och byggnation.

Ibland stöter man ju på riktigt stora träd som bävern gnagt kanske halvvägs igenom, men den har inte avsett att fälla trädet. Man skulle kanske tycka att bävern bodde förena nedslipningen av tänderna med gnagande som ingår i arbete och ätande, men det räcker tydligen inte till.

Kanske det är vad bävern pysslat med när dubbelgnaget på bilden blev till?

Raskesven
 
Re: Re: Måste vara

Raskesven; sa:
Hertz; sa:
En urbäver!?! Låter farligt.
Urbävern, eller jättebävern, levde för 10000-talet år sedan. De har funnit dylika i Ohio, USA. Vägde 300 kg: http://sv.wikipedia.org/wiki/Jättebäver

Raskesven

Vad menar du med levde? Här är ett bevis på att den har spridit sig till Sverige. Helt klart en jättebäver. Tror inte på överkåta eller korkade bävrar.
Helt klart en jättebäver Castoroides ohioensis men kanske en okänd underart.

/Stellan
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg