Dubbel/twinrep

Hej!

Vad är skilnnaden på twin- resp dubbelrep och hur och till vad använder man de olika? Kan någon reda ut begreppen?

Tack!
 
rep

Hej
Borde finnas div trådar på detta ämne men lite kort så
dubbelrep använder man bla för att slippa repdrag på turer som inte följer en rak linje, du kan också spara 1-2 m om du faller när du skall klippa en säkring, kan vara kritiska meter vid risk för markfall etc samt att du kan fira en full replängd.

tvillingrep klipps i varje säkring precis som ett enkelrep, men det blir ett säkrare system oftast mer dynamiskt (töjer sig mer) än enkelrep vilket har sina fördelar om du har dåliga säkringar (mindre belastning i fångrycket på säkringen) och du kan fira en full replängd som med dubbel rep

Alltså tvillingrep klipps båda rep i varje säkring, dubbelrep klipper du i ett av repen
 
Jag passar på att kapa tråden lite med en egen fråga om dubbelrep...

Nör UIAA gör sina falltester på dubbelrep så använder de 50kg (?) istället för 80kg som man använder på falltesterna med singelrep. Varför det egentligen? Är det så att i deras värld så säkrar alla så ofta i bägge repen att alla fall kommer altid att tas upp av bägge repen? Det finns ju flera situationer då man säkrar endast i ena repet ett tag och ett fall på det repet kommer ej att belasta det andra repet. Varför är de inte testade för denna typ av fall? Eller är de testade för det men jag har inga snappat upp det?
 
När UIAA gör sina falltester på dubbelrep så använder de 50kg (?) istället för 80kg som man använder på falltesterna med singelrep. Varför det egentligen? ...'

Mike, här finns lite om detta ... jag har förstås inte läst hela tråden nedan än. :)
http://www.supertopo.com/climbing/thread.php?topic_id=833631&tn=165

(tillägg) Kontentan av min länk ovan är väl att om man hade testat halvrep med 80 kg i stället för 55 kg så hade man fått till resultat att repet höll för ett fall men (sannolikt) inte för två. Men man hade inte fått veta om repet endast nätt och jämnt höll för ett fall, eller om det höll för nästan två fall.
 
Senast ändrad:
Tvillingrepsystemet brukar främst användas av isklättrare. Anledningen är att risken finns att man råkar skada ett rep med isyxa eller stegjärnen. Därför är det bra att ha ett andra rep som extra säkerhet. Tvillingrepen är också tunnare än de rep som man använder till dubbelrep.

Dubbelrep klipper man som tidigare nämnt inte in i varje säkring som tvillingrep.

Mvh /Joel
 
Är det mycket svårare att säkra någon som vill klättra med dubbelrep? Är det något särskilt man bör tänka på?
 
Är det mycket svårare att säkra någon som vill klättra med dubbelrep? Är det något särskilt man bör tänka på?

Dubbelrep är lite pyssligare än tvillingrep som i sin tur är lite pyssligare än enkelrep.
En broms med guide-läge är guld värd för att säkra andreman/män/kvinnor på dubbelrep.

Hmm, har någon en länk till en bra beskrivning av handgreppen vid förstemanssäkring på dubbelrep? Mata ut ett rep och bromsa på det andra samtidigt kräver lite träning.
 
förvirrad

tvillingrep klipps i varje säkring precis som ett enkelrep, men det blir ett säkrare system oftast mer dynamiskt (töjer sig mer) än enkelrep vilket har sina fördelar om du har dåliga säkringar (mindre belastning i fångrycket på säkringen) och du kan fira en full replängd som med dubbel rep

Rättar mig själv dubbelrepet har som regel lägst fångryck hade lite otur när jag tänkte
 
Dubbelrep är lite pyssligare än tvillingrep som i sin tur är lite pyssligare än enkelrep.
En broms med guide-läge är guld värd för att säkra andreman/män/kvinnor på dubbelrep.

Hmm, har någon en länk till en bra beskrivning av handgreppen vid förstemanssäkring på dubbelrep? Mata ut ett rep och bromsa på det andra samtidigt kräver lite träning.

Nu har jag inte klättrat så speciellt mycket med dubbelrep men jag har helt enkelt gjort så att jag hållit i båda repen nedanför bromsen med ena handen och matat in båda repen mot bromsen men bara dragit i det av repen jag vill mata ut med handen ovanför bromsen. Blir ju lite extra slack vid bromsen på repet man inte matar ut med men det är ju ganska försummligt i sammanhanget.
 
Nu har jag inte klättrat så speciellt mycket med dubbelrep men jag har helt enkelt gjort så att jag hållit i båda repen nedanför bromsen med ena handen och matat in båda repen mot bromsen men bara dragit i det av repen jag vill mata ut med handen ovanför bromsen. Blir ju lite extra slack vid bromsen på repet man inte matar ut med men det är ju ganska försummligt i sammanhanget.
Jo så gör jag med (om jag förstod dig rätt)
Jag försöker fokusera på att hålla säkert om det rep jag inte matar ut, eftersom det förmodligen är det som tar fallet om klättraren faller under klippet.
 
En fråga:

Vad finns det för risker/fel med att klättra med ett dubbelrep fast man klipper som ett twinrep?
Om man använder ett rep som inte är märkt tvillingrep så kommer inte repet att töja sig så mycket som är önskvärt vid ett fall och då riskerar säkringarna att rippa.

Ofta går det säkert bra att använda dubbelrep med twinteknik men det är inte så lämpligt att köra med två enkelrep. Rätt rep för rätt ändamål helt enkelt. Dubbelrep är tänkta för att ta fallet i bara ett rep med det andra som hjälp.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg