Dubbdäck?

Hej!
Har funderingar på att tillverka dubbdäck till MTB:n av ett vanligt däck. Är det någon som har nått bra förslag på hur man kan göra.

Hej

Nej! Jag är bara sugen på att göra egna. Har faktiskt ingen vidare koll på priserna på marknadens dubbdäck=) Men tänkte att man kanske kunde göra egna som faktiskt funkade helt okej.

kallaka; sa:
Hej!
Har funderingar på att tillverka dubbdäck till MTB:n av ett vanligt däck. Är det någon som har nått bra förslag på hur man kan göra.

Jag gjorde ett dubbdäck för ett par vintrar sedan. Köpte korta skruvar med plaatt skalle. Borrade genom däcket och skruvade in skruvarna. Sen klistrade jag dit 2 lager gammal innerslang. Körde ett par säsonger på dom, och det fungerade hyfsat. Spetsarna på skruvarna nöttes runda fort. Nu har jag köpt "riktiga" dubbdäck dom är mycket lättare.

Använd specialhärdade skruvar så håller dom länge, även om man kör på asfalt emellanåt. Det grepp man kan uppnå med sådana är vida överlägset det man kan få med köpta dubbdäck, dom blir dock oerhört tunga & trögcyklade så träning får man allt.

När jag gjorde mina (tidigt 90-tal) så slipade jag ned spetsarna på skruvarna efter den första testturen p.g.a. att det gick så förbaskat tungt då skruvarna borrade sig ned i isen, greppet var dock oslagbart!

Om du har ett par lämpliga däck så är det ju inte så dyrt att testa.

Borra hålen på valda ställen från utsidan, så vet du precis var du träffar, sen bara att börja pilla i skruvarna från insidan, tryck fast spetsen och skruva sedan i mejsel.. och använd fingerborg, det kan göra ont!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuvarn Vilket däckstryck i dubbdäck? Mountainbike 38
sebastiansthlmutsidan Dubbdäck Mountainbike 0
Mezzner Dubbdäck Mountainbike 34
Pampero Dubbdäck Mountainbike 11
thelleberg dubbdäck Mountainbike 20
utter Vilka dubbdäck rekommenderas? Mountainbike 7
anwi Dubbdäck Mountainbike 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg