Breda dubbdäck
Personligen är jag för dubbdäck vintertid på cyklar. För mig kunde de mer än gärna införa den nya lagen om vinterdäck för cyklar också. Det förstår du om inte annat efter ett antal vurpor med trasiga kläder, skrapsår och blåmärken som resultat. För dubbdäck finna i princip bara ett enda märke: Nokian
På cykelbanor blir det snabbt både isigt och spårig. Kommunen är väldigt dåliga på att röja cykelbanorna i tid. När cykler av frost om blidväder gör sitt till, tja resultatet blir att cykelbanorna blir livsfarliga utan bra vinterdäck.
Vad ska man ha för vinterdäck i stan? Min personliga åsikt är att har man breda mtb-däck så "surfar" man över spåren från smalare cykeldäck på ett bekvämt sätt. Vidare ger många vassa dubb ett säkert bett. När jag bodde i Uppsala, roade jag mig med att använda andra cyklister (med smalare sommardäck) som rundningsmärke när det var halt ute. Det var rätt skoj det (för mig alltså).
Antalet dubb bör vara mellan 170-300 st/däck anser jag. Det utesluter det billiga 106-dubbade hjulet. Nu har Nokian återupptagit tillverkningen av sitt utmärkta däck med ca 170 dubbar. Det är ett ganska vettigt alternativ för statskörning, även om det är i smalaste laget när det blir spårigt ute. Det kan även funka i skogen och på hala grusvägar.
Annars är nokian extreem 296 med just 296 dubb en given hit när vinterhalkan slår till. Funkar perfekt utom möjligtvis till äkta isracing.
Den nya värstingen för vinterterrängen i år är annars Freddies Revence med 336 dubb/däck. Det är extra fett (2.3") vilket gör det svårt med passningen på vissa mtb-cyklar (bara att glömma om du har skärmar). Det är dessutom dubbelt så dyrt som Nokian Extreme (som är dyrt nog).
Dubbdäck ska du alltid ha på bägge däcken, punkt slut. Att bara ha det på fram eller bak är att tigga om bekymmer.
Vinterdäcken har två stora nackdelar.
1 De låter som en ångvält när man kör med dem på asfallt. Hua liga!
2 De rullar mycket tyngre än vanliga sommardäck. Första turerna är alltid en chock, sen väjer man sig. Lusten till långfärder försvinner helt och hållet.
Så om det blir långa mildperioder så att vinterväglaget försvinner, passa då på att byta tillbaks till sommardäck. Dubla hjuluppsättningar eller helst dubla cyklar underlättar "däcksbyte".
Summa sumarum: Ska du cykla i vinterväglag, gäller bara dubbdäck. Allt annat är farligt för både dig själv och dina medtrafikanter. Antingen dubbdäck eller busskort med andra ord. Priset kan dock variera väldigt mycket emllan olika affärer, Jag vet att i Uppsala varierar priset på Nokian Extreme från ca 460 kr/st till 650 kr/st så det kan löna sig att fråga runt!
/Niklas