Låt mej ta ett exempel, bara för att få höra lite synpunkter. Så lovar jag (att försöka) sluta med detta sen!
Scenario:
Det sitter en kille i Sverige och ritar på en kajak.
Han är en erfaren kajakist, han har paddlat i många år och har konstruerat en del båtar tidigare. Han har hjälp av några andra paddlare som även de är gamla i gamet. Dom bidrar med synpunkter. Kajaken skall få en snabb och sportig karaktär. Den skall i första hand tilltala de lite mer krävande kunderna.
Man har ingen möjlighet att producera båten i egen regi. Ej heller vill man satsa pengar i att starta en egen fabrik.
Han kontaktar ett par tänkbara firmor i Sverige, en i Finland, en i Polen och en i Ukraina.
De tre firmorna får låna hans formar en i taget. Delar som roder och andra detaljer har han själv valt ut och är desamma oavsett vilket av företagen som bygger. Han reser själv med och följer byggandet på ort och ställe. Han tar med sej båtarna hem, kollar och provpaddlar tillsammans med sina medhjälpare.
Man finner inga andra skillnader mellan båtarna än priset som respektive firma har offererat. Finishen är fin, samma gelcoat och samma glasfiberkvalitet används på samtliga ställen. Fraktkostnaden blir något högre från ett ställe och emballeringen fick kritik på ett av de andra.
Ett annat, etablerat Svenskt kajakföretag, "Kajak Nordic" får nys om den polska firmans kvaliteter och intresserar sej för att utnyttja den lediga kapacitet man säger sej ha där. Den polska fabriken gläds åt möjligheten att få bygga fler båtar och det svenska kajakföretaget ser en möjlighet i att löneläget är fördelaktigt.
I skrivande stund funderar "Kajak Nordic" på om man skall bibehålla sin gamla prissättning - man har ett gott rennomé sedan många år och kvaliteten blir ju densamma i Polen - eller om man skall sänka sina priser och hoppas på en ökad volym. Hur slår de olika alternativen ut? Det är man för närvarande osäker på.
Strmbrg,
Scenario:
Det sitter en kille i Sverige och ritar på en kajak.
Han är en erfaren kajakist, han har paddlat i många år och har konstruerat en del båtar tidigare. Han har hjälp av några andra paddlare som även de är gamla i gamet. Dom bidrar med synpunkter. Kajaken skall få en snabb och sportig karaktär. Den skall i första hand tilltala de lite mer krävande kunderna.
Man har ingen möjlighet att producera båten i egen regi. Ej heller vill man satsa pengar i att starta en egen fabrik.
Han kontaktar ett par tänkbara firmor i Sverige, en i Finland, en i Polen och en i Ukraina.
De tre firmorna får låna hans formar en i taget. Delar som roder och andra detaljer har han själv valt ut och är desamma oavsett vilket av företagen som bygger. Han reser själv med och följer byggandet på ort och ställe. Han tar med sej båtarna hem, kollar och provpaddlar tillsammans med sina medhjälpare.
Man finner inga andra skillnader mellan båtarna än priset som respektive firma har offererat. Finishen är fin, samma gelcoat och samma glasfiberkvalitet används på samtliga ställen. Fraktkostnaden blir något högre från ett ställe och emballeringen fick kritik på ett av de andra.
Ett annat, etablerat Svenskt kajakföretag, "Kajak Nordic" får nys om den polska firmans kvaliteter och intresserar sej för att utnyttja den lediga kapacitet man säger sej ha där. Den polska fabriken gläds åt möjligheten att få bygga fler båtar och det svenska kajakföretaget ser en möjlighet i att löneläget är fördelaktigt.
I skrivande stund funderar "Kajak Nordic" på om man skall bibehålla sin gamla prissättning - man har ett gott rennomé sedan många år och kvaliteten blir ju densamma i Polen - eller om man skall sänka sina priser och hoppas på en ökad volym. Hur slår de olika alternativen ut? Det är man för närvarande osäker på.
Strmbrg,