Drybags

Inspirerad av böckerna om fjäderlätt packning håller jag på med att se över vår mångåriga fjällvandrarutrustning och har - hittills utan att byta vårt tält (2-mans på 3 kg) ryggsäckar (gamla Fjällräven Gyro á 2,5 kg) och sovsäckar (gamla dunsäckar á 1,7 kg) ändå lyckats sänka vikten några kilo. Vi kommer att ha en startvikt på c:a 30 kg - och då är min systemkamerautrustning på 2,5 kg inräknad.

Något jag funderat på är drybags, vilket bl a Jörgen förordar. Dyra och troligen ömtåliga om man väljer de lättaste alternativen, och det ska man väl... Vi har aldrig haft problem med blöta säckar trots att de aldrig förpackats vattentätt, men vi har alltid haft lösa regnskydd á 150 g. Dessa är inte 100% täta vid hårt regn och blåst, men säcken håller emot resten.

Vid årets vandring kommer jag dock att använda packpåsar vilka jag sydde av tältväv någon gång i forntiden. Väger 40-45 g och rymmer ledigt våra rejäla dunsäckar. OK, sömmarna är inte tejpade och de har inte rullförslutning, men vi avser inte att bada med dem. I och med att sovsäckarna ändå förvaras längst ned i ryggsäcken anser jag att vi är helt på den säkra sidan.

Jag använder Ultra Sil Dry Sack från Sea To Summit. Brukar klara mig med 3 st 8-liters som jag packar det mest ömtåliga i, dvs min dunsovsäck, en tunn dunjacka + diverse ombyte samt min kamera. Resten av packningen är inte särskilt känslig för vatten. Har utöver detta ett lätt regnskydd på ryggsäcken (Granite Gear - Cloud Cover, ca 100 g) som håller borta det värsta. Vad jag ville säga är att jag inte upplever Ultra Sil Dry Sack som ömtåliga, tvärtom känns dom riktigt slitstarka.

//Björn

Borde det inte viktmässigt vara bättre att ha en stor drysack typ liner i stället för flera små (mindre yta)?

Förstår dock att man av andra skäl väljer flera små.

Borde det inte viktmässigt vara bättre att ha en stor drysack typ liner i stället för flera små (mindre yta)?

Förstår dock att man av andra skäl väljer flera små.

Räkne-exempel:
4st 20l Ultra Sil STS drybags = 80l/200g
1st FR Waterproof packbag 70 L = 70l/230g
Så, så långt håller det faktiskt. Men det kan mycket väl vara så att någon kan konkurrera med fjällrävens 230g-säck. Eller jag hoppas det i alla fall. Fördelen med smårullar är att de funkar i kajaken också.

Själv är jag alldeles för feg och använder normaltjocka/normaltunga STS drybags. Jag har helt enkelt inte vågat chansa. Dock inget extra regnskydd. Jag tycker att ni är modiga som har sovsäckarna i tältdukspåsar. Minns själv en vintertur då vi hade packat för snö men blev överraskade av regn. ALLT var pisseblött efter fyra timmar, och då hade jag ändå en 'vattentät' ryggsäck av tjock cordura. Den natten blev det till att sova på fjällstation.

Men hur mycket tål de lättare påsarna jämfört med de tyngre? Någon?
De normaltjocka kan jag tvinga ned vintersovsäcken i utan att sömmarna ger vika en nanometer, men det kanske inte försvarar att jag förvarar sockor och kofta i likadana. Hur mycket kan man misshandla ultrasil-påsarna? Hur nöttåliga är de mot stenar, grusiga kanotbottnar och sånt?

Räkne-exempel:
4st 20l Ultra Sil STS drybags = 80l/200g
1st FR Waterproof packbag 70 L = 70l/230g
Så, så långt håller det faktiskt. Men det kan mycket väl vara så att någon kan konkurrera med fjällrävens 230g-säck. Eller jag hoppas det i alla fall. Fördelen med smårullar är att de funkar i kajaken också.

Okej. Jag ger mig. STS har en 90l-version som väger 73g. Köp den. Hej då, haha.

Förra året köpte jag en bunt med lättviktsdrybags från alpkit: http://www.alpkit.com/shop/cart.php?target=product&product_id=16316&category_id=295

Vikten och materialet känns likvärdigt med Sea to summits ultralätta, men priset är avsevärt lägre (50-70kr/st i storlekar 1 liter upp till 20 liter (som var den största storleken jag köpte) jmfrt med STS 140-180kr/st. Har använt dom till diverse friluftsaktiviteter, men framförallt paddling. Jag kan väl inte påstå att jag hårdtestat dom direkt, men blöta har dom klarat och jag har inte varit särskillt varsam med heller, ingen av dom här till dags dato visat någon svaghet jämfört med Sea to summit ultrasil iallfall (har en sådan oxo).

Ett alternativ är det definitivt och jag tror inte det är alltför våghalsigt att rekomendera dom.

En stor/eller liten, vit sopsäck inuti ryggsäcken gör hela jobbet lika bra. Billigast och lättast.

God tur!

Ni som inte vill ha en vattentät packpåse till sovsäcken, trycker ni ner den löst i ryggsäcken?

Om man ändå vill ha en påse till sovsäcken kan man ju se till att den är vattentät. Jag har också en liten vattentät packpåse för kläder som jag vill hålla torra (värmetröja, sovkläder).

Resten av utrustningen (mat, kök, hygien- och reparationsprylar) hålls tillräckligt torr av ryggsäcken. Den är ju faktiskt sydd i belagt tyg.

Trädgårdsavfallssopsäck är lätt, billig och tät. Hitintills har den hållt tätt på våra turer.
Men syntettätsäckarna börjar komma ner i vikt. Till paddel, båt, cykel och mc använder vi sedan länge Ortlieb.

Jag tycker ryggsäcksöverdrag och mindre drybags delvis fyller olika funktioner;

Ryggsäcksöverdraget kan hålla hela packningen, inklusive ryggan själv någorlunda torr och därmed inte onödigt tung av fukt. Dessutom kan ett färgglatt ryggsäcksöverdrag vara ovärderligt om man vill lägga ifrån sig en rygga med diskret färg och senare hitta den igen..

Små drybags ser til att sånt som måste hållas torrt verkligen förblir torrt, även om man måste öpnna och packa upp andra saker medan det regnar. De håller dessutom ordning i ryggsäcken, och underlättar packandet genom att komprimera fluffiga sovsäckar och kläder. (tja, sen kan man förstås bära vatten, tvätta kalsonger osv i dem också, om man är road av det..)

Torrsäckar

Har själv använt sopsäckar innan och det var ett himla strul. Även den kraftigare varianten fick små hål efter ett par dagar och man var tvungen att vara väldigt försiktig när man packade i ryggsäcken. Plus att man behövde kompressionspåsen också....
Torrsäcken revolutionerade min packningsteknik. En påse, vattentätt, komprimerbar och tålig. Lättare, mindre eller lika volym och en stryktåligare lösning. Liten packvolym är nästan lika viktigt som låg vikt.

Små påsar tycker jag är bättre. Mer flexibelt system som funkar för fler situationer. Dagsturer, paddlingturer mm

Skulle vilja ha fler tips på var man kan köpa packpåsar/drybags på nätet.

Det är lite väl dyra alternativ i Svenska butiker. Ovan länk alpkit.com var bra - de har olika färger - men endast "chilli" just nu. (Svart är slut, rött inte valbart...).
Lätt, flera färger, tålig och billig(are) det är mina små krav som ska jämkas. Billigare på nätet - men var? Tips?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg