Jag tror att det är konditionen det felar på snarare än maten. Jag vet att i alla fall endel av de som tävlar med hundar i nordiskkörning (ofta relativt korta distanser kanske en mil eller två) knappt ger hunden någon mat på morgonen innan tävling om tävlingen är på förmiddagen. Den mat hunden skulle få på morgonen skulle inte göra någon nytta eftersom hunden ändå bara förbränner fett när den springer (inte kolhydrater som vi). Fördelen med att inte ge hunden mat är att "det tar 30 sekunder att skita", dessutom kan man tänka sig att det är lättare att springa med tom mage, kanske.
Naturligtvis är det viktigt att vätska upp hunden innan och det börjar man med dagen innan (om det är tävling i alla fall). Mat och vatten blandat gör att hunden fåri sig all vätska. Detta kan tillämpas även på morgonen och då får ju hunden i sig lite mat också där.
Min erfarenhet är att det inte behövs mycket gott i vattnet för atttt hunden ska dricka precis allt. Man kan krossa lite mat så att vattnet tar smak (behövs väldigt lite om man krossar den) eller en liten klick leverpastej som rörs ut i vattnet. En handmixer gör jobbet bra men kan kännas lite overkill
Det enklaste som funkar bra (iaf med den hund jag provat på) är att bara droppa i några droppar vanlig mjölk. Tydligen blir vattnet jättegott då, fast pastej är klart godast.
Varning! Tänk på hur stor hund du har i förhållande till mängden vatten. Man kan utan större problem få hunden att dricka tills den kräks med ovanstående metoder så ge den inte mer vatten än vad som är lagom. Räkna också med att det kan bli endel kissande efteråt. Man bör nog inte tillämpa dessa metoder vardagligen eftersom jag tror det finns en risk att hunden blir bortskämd och slutar dricka vatten om det inte är något gott i.
Möjligen kan druvsocker vara bra, jag har aldrig testat. Men på en sexkilometersrunda så ska det inte behövas.
/Andreas