Drottninggröt

Hittade på en ganska god frukosträtt här hemma för några dagar sedan, men den går garanterat lika bra att göra ute på fjället:

Ingredienser:
5dl vatten
1,5dl grahamsmjöl
2-3msk frystorkad drottningssoppa
0,5-1msk salt

Koka upp det saltade vattnet. Rör i de två torrvarorna när det börjar bli varmt och koka i 5-10 min på låg värme.
Det är alltså grahamsgröt med drottningssoppa, vilket påminner ganska mycket om klappgröt (jag vet inte om detta är någon lokal norrbottnisk rätt, men det är mannagrynsgröt med lingon (rosa gröt)).
Det borde inte vara några problem att blanda ihop torrvarorna i potionspåsar.
/D

Klassiker

Ett klassiskt och gott knep men den vanligaste "blandningen" är väl havregryn och blåbärssoppa. Koktiden för havregrynsblandningen är ju dessutom lite kortare.

hälsningar

Bengt

Havregrynsgröt med blåbärssoppa fick vi när vi låg i fält i det militära. Där kallades det för "jägarfibergröt" eller nått i den stilen.
Gott är det iaf, fast ett helvete å diska.

Klippta havregryn

Jag måste slå ett slag för egentillverkad snabbgröt. Kan göras till drottninggröt om man vill. Man tar havregryn och kör dem några sekunder i mixer/matberedare (inte längre - då blir de bara pulver). Tillsätt lite salt och blanda gärna med något av följande:

- torkade äpplen och kanel
- annan torkad frukt tex aprikos
- russin
- dadlar
- blåbärssoppa eller drottningsoppa (pulver)

Packa i portionspåsar (jag brukar packa för två frukostar i samma påse så slipper jag alltför många påsar). Alternativt mät upp på plats. Häll blandningen direkt i tallriken/kåsan och häll på kokande vatten. Tillsätt mjölk (torrmjölk) om du vill. Voila! Färdigt!

Snabbt, gott och man slipper den kladdiga grötkastrullen.

Re: Mannagryn

suneiskogen; sa:
Men varför använder du inte mannagryn och torrmjölk borde fungera rätt bra?

Jag provade gröt på mannagryn och torrmjölk på vandringen förra helgen. Skitgott! framför allt med en liten klick hallonsylt som smakbooster.
Problemet var bara att mjölken brände fast lite i botten på kastrullen, ska försöka med mindre värme nästa gång.

Är det någon som vet något om GI värden och energiinnehåll på havregryn jämfört med mannagryn?

Hälsningar

Bengt

................Energivärde..Protein..Kolhyd..Fett
Axa Havregryn...1450 kJ......13 g.....65 g....7 g
Axa Mannagryn...1400 kJ......9,5g.....71 g....1,5 g

per 100g

Om det nu är någon som vill veta mer om energi innehåll i olika gröter och vällingar så finns här en lista.

Jägarfibergröt 3,5 dl 1332 kj
Havregrynsgröt 3 dl gröt + 2 dl mjölk (pulver) 1161 kj
Mannagrynsgröt 3dl gröt + 2 dl saftsoppa 1807 kj
Risgrynsgröt 3dl gröt + 2 dl saftsoppa 1896 kj
Havregrysnvälling 3 dl 635 kj
Mannagrynsvälling 3 dl 747 kj
Risgrynsvälling 3 dl 757kj
Ris a la Malta 3dl + 2 dl saftsås 2367 kj

Ur: Förplägnadstjänst Del 2

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg