Drömstugan i Nyköping 18-19/11

Lasse Larsson; sa:
"En helg i Nyköping där vi blickar in i framtiden och delar en gemensam dröm."

Kanotförbundet verkar äntligen ha insett att kanotsporten i Sverige är bred och inte bara består av slätvattenpaddlare.

Har själv anmält mig och tycker att detta ska bli väldigt intressant.

Titta på:
http://www.kanot.com/files/{31FCBAF5-5072-4FA7-830A-33841B9CB3D6}.pdf

I år vann Sofa Paldanius Världscuppen i slätvatten och Markus Oscarsson blev Världsmästare i K1

Mängder av ungdomar paddlar i SUC

http://www.svenskidrott.se/Downloads/36207/docs/Slutresultat_SUC_2006.pdf

Ett OS utan en slätvattenmedalj ses som ett misslyckande.

Slätvattenpaddling är basverksamheten i Svenskakanotförbundet.

Det finns mängder med slätvatten klubbar i landet med ideellt arbetande eldsjälar som bedriver vettig ungdomsverksamhet.

Jag förstår inte vad du har emot slätvattenpaddling? är det någon som varit dum emot dig?

Hans Friedel

hassex; sa:
Lasse Larsson; sa:
"En helg i Nyköping där vi blickar in i framtiden och delar en gemensam dröm."

Kanotförbundet verkar äntligen ha insett att kanotsporten i Sverige är bred och inte bara består av slätvattenpaddlare.
http://www.kanot.com/files/{31FCBAF5-5072-4FA7-830A-33841B9CB3D6}.pdf
Det finns mängder med slätvatten klubbar i landet med ideellt arbetande eldsjälar som bedriver vettig ungdomsverksamhet.
...

Jag förstår inte vad du har emot slätvattenpaddling? är det någon som varit dum emot dig?
Hej Hans,
Jag tror mig veta att man kan tolka Svenska Kanotförbundets vilja att nå ut utanför tävlingvattnena med både glädje och generositet. Inom SKF finns säkert urymme för och behov att att öppna upp sig mot "rekreationspaddlingen". Om du tycker att det låter bakvänt eller dumt så är säkert även du hjärtligt välkommen till den nämnda helgen i Nyköping.

(Under mina år som havspaddlare inom en "slätvattenklubb" kan jag bara säga att ovanstående initiativ behövs.)

I tillägg; Jag har tillsammans med några andra havspaddlare träffat ett gäng SKF-repressentanter. Dialogen var utmärkt. Visionerna var starka.

Jag hoppas verkligen att det finns såväl enskilda som klubbknutna havspaddlare, och andra icke tävlingsfokuserade paddlare, som har möjlighet och lust att lyssna och bidra i Nyköping.

Tack för ordet!
[Bra informerat Lars, jag hoppas dessutom att ingen varit dum mot dig! ;) ]
Patric

Tackar, tackar.

Nej, det är verkligen ingen som varit dum mot mig. Som information till hassaex: Jag är själv slätvattenpaddlare och mycket aktiv som ungdomstränare och styrelseledamot i Kalmar. Har först på sista tiden upptäckt att det finns många fler fina sidor hos kanotsporten än racing.

Det är ren fakta att det finns en utbredd taskig attityd mot långfärdspaddlare i många klubbar, inte sant?! Jag ser detta som ett hinder för hela sportens utveckling och välbefinnande och vill gärna bidra för att förändra. Med andra ord är jag en sån där politisktkorrekt typ som sådana som du brukar ha svårt att acceptera och förstå sig på.

Jag vill påstå att det finns många duktiga eldsjälar även inom andra grenar av kanotsporten som bedriver vettig ungdomsverksamhet. Och jag tror också att det skulle gynna alla om vi blev mer öppna inför varandra och samarbetade mellan grenarna. Tyvärr vet jag att det i klubbarna är dessa frågor ofta tabu och det gamla konkurrens tänkandet sitter i väggarna. Det är dags att öppna ögonen och inse att kanotingen håller på att glida förbundet ur händerna. Bredden behövs för att kunna få en elit, tror jag alla håller med om. Faktum är väl att det finns fler ”långfärdare” än tävlingskanotister idag?

Tyvärr har jag själv fått förhinder att delta på drömstugan, hoppas att många anmäler sig.

Som avslutning. Hassex: Vad har du emot rekreationspaddling? Denna trevliga form av paddling.
[Ändrat av Lasse Larsson 2006-10-17 kl 23:45]

Vet inte om jag kan hålla med om att många kanotklubbar har en negativ inställning till långfärdspaddling. Det finns många tävlingspadlare som även kör långfärd och några av dem dyker upp här i forumet med jämna mellanrum.

Däremot har många långfärdspaddlare andra förväntningar av en kanotklubb än vad tävlingspaddlare har vilket ofta leder till stridigheter. T.ex. varför skall klubben bekosta vissa individers utlandsträningar, resor till tävlingar, träningsbidrag etc.

Tävlingskanoter kan vara lite egoistiska, men lägger de ner så mycket tid på sin träning är det nog inte så konstigt.

SKF borde vinna mycket på att samla upp olika intressegrupper inom långfärdspaddling. Medlemsavgift från en större grupp medlemar skulle ge mycket mer pengar i kassan. Dessutom finns många driftiga personer bland långfärdspaddlare som skulle ge SKF stor nytta.
BCU omsätter miljoner i sin havspaddlingsverksamhet.

Så drömstugan är en bra idé, men det nog inte bara idéer som skall komma utan även engagemang...

Arneri; sa:
Så drömstugan är en bra idé, men det nog inte bara idéer som skall komma utan även engagemang...
Erik,
Jag köper gärna dina invändningar och/eller nyanseringar. Stämmer bättre än mina vaga insinuationer... ;)

En kommentar bara; Jag fick en tydlig känsla av att det var äkta engagemang jag såg hos SKF repressentanterna. Inte bara idéer. Om du åsyftar att det kräver engagemang från långfärdspaddlarna också så har du helt rätt. Min syn är att det finns goda förutsättningar för långfärdspaddlare/rekreationspaddlare/havspaddlare/plattpaddelpaddlare/
expeditionspaddlare/fikapadddlare/vitvattenpaddlare/rolltrollare/kamera&kikarepaddlare [kort sagt toppluvor ;)] att börja få utlopp för sitt engagemang under Nyköpingdagarna. Jag tror att SKF välkomnar det STORT!
// Patric

SKFs Ordförande i tidningen Paddling

Hej,
På tidningen Paddlings sista sida skriver SKF's ordförande Kent-Åke Lundberg om Drömstugan. Han skriver bra tycker jag. Och jag får (igen) den känslan jag fick då vi (ett gäng havspaddlare) mötte glada, nyfikna och kloka repressentanter för SKF.

Jag har själv, tyvärr, förhinder denna helg. Man kan dock säga att jag redan har gjort en viss liten input. Det är dags för dig nu. Det som återstår för mig att göra inför Drömstugan gör jag här och nu:

Kära rekreationspaddlare!
Åk dit. Påverka. Gör er hörda. Orka lyssna. Kräv lyhördhet. Våga ta ansvar för de frågor som rör oss mest. Njut av diskussion. Lär något nytt. Fånga dagen. Tänk stort. Tänk framtid. Förvalta friheten att glatt kunna plaska omkring på vattnet - utan kosttillskott, startskott och mållinje. Berätta hur fantastiskt det är på havet. Åk dit!

Tack för ordet,
Patric

Hmm.. verkligen ingen som var där? Är också intresserad av att höra lite mer vad det snackades om - och kanske framförallt, hur det hela går vidare..

/ Ulf

Drömstuga

Jo det var 4-5 långfärdare där. Och ja det mest påtagliga resultatet var att vi måste sammarbeta och ha en bra dialog för att undvika alla missförstånd. Jag tror inte att Slätvatten kanotister har något imot långfärdare generellt. Men tänk dig senariet då 10 gubbar i 40 års åldern som intresserar sig för fotboll lattjar lite boll på Mffs tränings plan och sedan vägrar flytta sig eller något liknande det är ju inte så att detta är någon förhärskande attityd men jag har varit med om likande situationer och det är sådant som bygger klyftor. Men det är ju samma sak med föräldrar som inte förstår föreningsverksamhet.
[Ändrat av Siven 2006-12-11 kl 22:49]

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg