Drömrack

Om vi nu låtsas som om pengar inte spelade någon roll, utan bara vikten begränsade, hur skulle då ditt drömrack se ut?

I praktiken är min fråga egentligen huruvida jag skall komplettera mina kilar (Wallnuts) och friends (Camalots + små Aliens) med antingen hexor, offsetkilar och/eller tricams - eller om dessa prylar mest kommer att bli liggande hemma?

Själv har jag "fattigmansrack" med bara tre friends, inga camalots eller aliens. Men rack är roligt att diskutera, så kom igen!

Det är bra att ha kilar i olika fabrikat - ger större valmöjligheter!
Och tricams är jättebra! Passar i hål, "friens-sprickor" och kan också läggas som kilar! men de stora är lite klumpiga. Dessutom lättare än friends/camalots. Så jag slår ett slag för ett sett med tricams på racket!

Mitt "drömrack":
1 fullt set kilar, dubblat på storlek 1-6.
några microkilar
2-3 aliens (aliens håller nog inte för ett fall och måste sättas därefter, men är bättre än ingenting...)
tri-cams från rosa till blå
hexer av lätt sort på wire (spectra måste bytas efter ett tag och är lite "sladdriga")
fyll på med camalots till du tycker det blir för tungt...

Tricams rock!!!!

Inte för att jag skulle vilja kalla mig erfaren klättrare, men det här var i alla fall den första roliga tråden på länge!

Jag är mycket förtjust i tricams till mina kamraters stora munterhet, klockrena att lägga i vertikala sprickor och ibland i skumma fickor!
I traditionell CAMP-anda så ser dock slingorna ut som om det var en treåring som gått lös med moster Agdas symaskin...

Offsetkilarna från HB tycker jag ganska bra om även om de ser lite klumpiga ut.

"Rockcentrics" från WC tycker jag oxå om då de är mycket lättare än hexor (CAMP), smidigare och mer lättplacerade tack vare att de inte är så förbaskat kantiga.

Hmm, money is not an object - fler aliens och camalots!!!!

Och varför inte komplettera med lite bizarra säkringar som ballnutz & big bro's... (Kolla http://www.trango.com/showitem.cfm?catnum=23&itemnum=27 ). Kommer att dingla fint på racket!
[Ändrat av SWE3171 2002-06-13 kl 17:12]

Mer om tri-cams och karbiner

Hej igen,
prylar, prylar, prylar. Det är ju minst 10% av nöjet med klättringen ju!

Ett tips med tri-cams som gör dem lite lättare att lägga med en hand (jag tar inte ära av att ha kommit på det själv) är att ta lite silvertejp eller annan lite stelare tejp (kanske sporttejp går bra också) och tvinna runt slingan från där den tappar kontakten med metallet och stenen man lägger den mot (öh, lite svårt att förklara...) och tejpbredden upp. Då blir de lite mindre "sladdriga".

Hur gör ni med slingorna? Jag viker 60cm (genom att trä den ena karbinen genom den andra och klipsa in den i öglan som då bildas) och har dem tillsammans med expressarna. Några jag klättrar med en del har 60cm runt kroppen och ett gäng karbiner i selen som de "monterar" efter att ha satt säkringen. Det tar lite extra tid att racka om på stand när vi har olika system... Finns det nån ultimat metod??? Hur gör du?

Startrack?

Vad ska man börja med? Ge mig förslag på kilar och kamsäkringar! Vilka storlekar ska ett hyggligt startrack innehålla?

Startrack

Hej!
Ett lämpligt startrack skulle väl kunna vara följande:
1 kilset (strl 1-10)
3 friends (strl 1, 2, 3)

Tror du att du kommer att hålla på med klättring så skippa hexorna. Friends regerar, men är dyra. Fler friends är alltid bra. Jag skulle då komplettera med halvstorlekarna (0.5 - 3.5). Små Aliens är coola men ofta går det att få in en liten kil istället, åtminstone där den som just börjat leda klättrar... (smått = seriöst).
/MC

Vikten börjar göra sig påmind

Jag är nu på god väg mot ett drömrack, men jag skall ge lite återkoppling på startpaket också.

Ett kilset och Camalot storlek 1,2,3 låter bra. Men jag gillar de stora hexorna också. Dem använder jag ofta som stora kilar och sparar därför Friendsen till de ställen där de verkligen behövs. Dessutom är de smidigare att ha till topprep.

Alla säkringar har sin speciella fördel, även om en del har fler.

Nå tillbaka till drömrack, vilket i skrivande stund ser ut så här.

Kilar;

1 set BC Mikrostoppers för de små sprickorna
1 set DMM Wallnuts som vanliga kilar
1 set HB Alu-Offsets för flares

1 set hexor (de små används sällan)
Rosa, röd, blå, svart Tricam (använder de större sällan)

Friends;

0,1 Camalot (borde nog ha varit en blå Alien istället)
Gul och grön Aliens
Camalots 0,5, 0,75, 1, 2, 3 och 4,5.

Jag föredrar att ha olika kiltyper istället för att dubblera då det ger bättre säkringsmöjligheter.

Kompletteringar? Troligen blir det ett gäng HB Brass Offsets för skojs skull. Om Camalot 1,5 och 2,5 hade funnits hade jag nog köpt ett par.

Ännu ett förslag på drömrack

Kilar
- 1-10 Rocks (sitter stadigt på tvären, har inga vassa kanter som fastnar, dessutom inbillar jag mig att de är något mjukare i materialet än Wall nuts)
- några mikrokilar + dubletter.

Slingor och Karbiner
- 7 st expresslingor ca 20 cm
- 3 st 55 cm spectraslingor
- 3 st 120 cm Nylonslingor
- I huvudsak HotWire karbiner
- 5 skruvkarbiner

Friends
- Så många Alien som möjligt (de är smala och passar därför på fler ställen tex kalkstens-pockets. En annan fördel är att triggrarna inte går av så lätt.
- Camelots i de stora storlekarna och någon TCU/QuadCam som dublett.

Hexor
för det mesta är det bättre med Friends men Hexor har sina fördelar:
- Om man behöver sätta många stora säkringar
- På lös klippa (Friends spränger berget mycket mer)
- Allroundpryl som går att kasta på plats hamra på kilpetare, förlänga med mm.
- Känns ofta "bombsäker"

Diverse
- "sned" broms (Den mittimellan Stich och ATC)
- Kilpetare (för rensning av mossa och skrot)
- Prussiksnören så klart
- 2 schackel att fira av från borrbultar på
- 3 rep (dubbelrep på led och enkelrep att toppa med)

:) Emil

Åså säkerheten!

Kanske tillhör det inte "racket", men jag saknar ändå säkerhetspinalerna i diskussionen, som har samma givna plats på selen! Prussik-snören nämndes, men jag har hellre tre eller fyra (inklusive en kortis som back-up vid säkring). Till mitt stora förtret äger jag ännu inga Tibloc, men när våran annalkas hoppas jag att två styken hänger på selen för att underlätta allehanda repklättring, hissning och kamraträddning. Jag har faktiskt också mobilen hängande på selen, eftersom jag mest pysslar med sportklättring i sydsverige.

I sammanhanget kan jag varmt rekomendera försvarets nya "Utbildningsreglemente Firning och Klättring", som dock tyvärr verkar vara bortplockat från deras distribution pg säkerhetsisker vid självinlärning..?

/Per

Tricams och hotwire

Ett par kommentarer till den har traden:

Om du annu inte provat tricams, sa testa dom! Jag rekommenderar att borja med de tre minsta (rosa, rod, brun). Jag hade de tva nasta storlekarna oxa (bla, morkbla), men de har en helt annan kansla att satta som jag inte gillade nat vidare. De syntes 'balansera' pa spetsen och verkade ostadiga, sa de ar pensionerade fran mitt rack. Om du klattrar med nan nyborjare, sa undvik att satta den rosa. Den kan vara en liten rackare att ta ut ibland.
Nagon foreslog hotwires karbiner. Sjalv kor jag bara med neutrinos nufortiden. Nagra gram lattare och samma funktion gor det ett latt val.
Jag hade ett par HB offsetkilar, men aven de donerades till nan fattigare klattrare. Jag ar kanske lite bortskamd med alltfor latta placeringar dar jag klattrar, sa jag har sallan nat behov av att lita pa nan offset i en flare spricka.
Nan havdade att 'aliens haller nog inte for ett fall', och det maste jag opponera starkt emot. Till o med den lilla bla (nast minsta i deras samling) har hallit mig ett par ganger. Som mest ett ca 6-7m fall. Sa lange du satter dem med alla fyra cammar sa ar du nog saker. A de ar ju sa gulliga att satta i gamla pinhal dar inget annat passar! Den enda nackdelen med aliens ar deras triggerkonstruktion som verkar lite i klenaste laget. Den roda alien ar den enda cam som jag behovt byta triggern pa.

-P

Karbiner etc

Skruvisar tycks jag aldrig få nog av (kanske då jag strävar efter minst tre, helst fyra, oberoende säkringspunkter för standplats eller topprep & två st i åttan för att hänga repet i):

1 HMS för bromsen (Wild Country ”sned” broms) och åttan
1 för prussiken
7 för standplats och topprep (favorit Kong extralarge)

Quickdraws föredrar jag Omega JC Wire och Omega 4.0 Wire med en 60 cm slinga på det sätt som Britta också använder. Den lösningen ger tre variabla längder och en mindre stel slinga som motverkar att reprörelser får kilarna att lossa.

Därutöver använder jag två stycken 120 slingor och en 240 cm:s. Vän av ordning frågar sig naturligtvis vad jag skall med en så lång slinga till. Den väger inte mycket och tar ingen plats – men ökar valmöjligheterna drastiskt när jag nått klippans topp och säkrar andremannen (ersätter statiskt rep).

Re: Startrack

Matt; sa:
Hej!
Ett lämpligt startrack skulle väl kunna vara följande:
1 kilset (strl 1-10)
3 friends (strl 1, 2, 3)

Tror du att du kommer att hålla på med klättring så skippa hexorna. Friends regerar, men är dyra. Fler friends är alltid bra. Jag skulle då komplettera med halvstorlekarna (0.5 - 3.5). Små Aliens är coola men ofta går det att få in en liten kil istället, åtminstone där den som just börjat leda klättrar... (smått = seriöst).
/MC

Jag tycker att hexor är underskattade. Om jag kan välja lägger jag hellre en stel bit metall som t ex en hexa än en kamsäkring. En kamsäkring kan ju traska iväg och placera sig väldigt olämpligt. En väl placerad hexa sitter som en smäck. Ja, sen finns det ju lägen då det bara är en kamsäkring som går och placera vettigt och då väljer jag naturligtvis en sådan.

Mina två cent...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg