Här kommer mina små ödmjuka tankar...
tomatchili; sa:
Då jag gärna paddlar nära land så är ju en med botteform som inte "suger fast" om det är grunt att föredra.
Hmmm, ingen aning. Det första gången jag har hört den tanken... Men en lätt v-formad lågvolymskajak är kanske (!) rätt väg att tänka. Men jag skulle tro att du kommer att lägga ner den funderingen.. Det är skittråkigt att paddla där det är riktigt riktigt grunt (~15 20 cm). Men att paddla nära öar är ju inte samma sak... Åtmistone är öarna på västkusten ofta väldigt djupa väldigt nära.
Av samma anledning så bör den ju vara i plast, då det är lätt hänt att stöta i nån sten.
Kanske, kanske. Gelcoatrepor är lätt att laga. Eller lätta att skita i att laga. Glasfiberbåtar är hållbara och/eller lättlagade; men visst rotationsgjutenplast är inte fel det heller.
Fast den bör ju även klara sjö bra och gärna vara kul att surfa och leka med...
Hmm, det flesta (beroende på paddlaren) klarar stor sjö. Eller? Kanske inte de allra allra smalaste/rankaste eller de allra bredaste pråmarna - men resten... (de flesta).
Men du, vad betyder leka (surf fattar jag)? I mina hoods betyder leka - tighta lutsvängar/kontringar kring öarna, rockhopping och eskimorollar... I den lekparken finns det mest skeddakajaker, men för surfen säger man ofta att roderskutan (en snabb kajak helst med underliggande roder) är bättre på att hålla vågen... Medans jag tycker att min skeddaskuta funkar rättså prima ävan i surfen...
Sen bör den ju gå hyfsat lätt i vattnet så man inte får slita mycket hårdare än sina turkompisar.
Vilken marchfart har ni? Snackar vi lång längd för hög toppfart eller liten våt yta (lagom kort och lagom tunn) för att den skall vara lättdriven i optimerat hastighetspann.
Roder eller skädda är jag lite osäker på.. Fast om man gärna följer strandlinjen så kan ju roder vara smidigt att ha.
Se "leka" ovan. Jag röstar själv på skeddakajak i den frågan. Tveklöst. Men jag vet att vi har många här som säkert har annan åsikt (inget fel i det).
Har lånat en Capella i plast nu som verkar lovande tycker jag... Men tyvärr så somnar mina ben ganska lätt i den, men man kanske vänjer sig.
Jag skulle inte satsa på att välja en kajak som benen somnar i... Men du, oavsett detta, det är kanske dags att strecha "hamstrings" dvs lårens baksida... (fotboll?)
tomatchili; sa:
Har ni några andra tips?? Point 65:s nya svensktillverkade kajak kanske?
Om man skall gissa vad du vill... Varför inte prova Points nya rotationsgjutna... ;-)
Patric