Drivankare

Vart hittar man drivankare och vad kostar dom? Något speciellt man ska kika på?

// Jocke, som funderar på ett litet vanligt ankare istället?
 
Fungerar inte

Små drivankare fungerar inte eftersom ytvattnet rör sig /nästan/ lika fort som kajaken driver. Således måste ett drivankare vara av traditionell storlek även till en liten båt. Möjligen skulle man med boj och sänke kunna få ner ett litet ankare till en meters djup, men det verkar orealistiskt komplicerat (tips på fältmässiga lösningar emottages!).
Många ger goda råd om olika räddningsmetoder, få testar under realistiska förhållanden.

/Lasse
 
En skillnad mellan drivankare och vanligt ankare är förstås att drivankaret kan fungera även på mycket djupa vatten. Det är ju inte så ovanligt att man paddlar på tiotals meters djup och då krävs ju hyfsat lång ankarlina.

Jag har personligen inte hamnat i en situation där jag saknat ankare, eftersom man inte använder ankare för att förtöja kajaken så som man förtöjer en båt nära stranden.
 
Det som jag tänker mig är att man är två, det blåser och man vill ta sig iland. Kajakerna driver väldigt mycket och då vill jag gärna ha ett vanligt ankare att kasta i medans man lyfter upp ena kajaken på land. Detta har vi testat praktiskt och är super!

Det som kan tilläggas är att man gärna ska ha en lina från ankare till kajak och en från kajak till land då kajaken oftast vill driva utåt av någon konstig anledning.. eller iaf snett åt sidan beroende på vart ankare ligger.

Har inte tänkt så långt som att jag vill ha rastpaus ute på öppet vatten, vet inte om jag kommer använda mig av det?

// Jocke
 
Vattenrörelser

Ytvattnet rör sig i takt med vågorna men flyttar inte på sig i någon större utsträckning utan åker i en vertikal och horisontell cirkelrörelse som är i stort sett lika stor som våghöjden. Kajaken eller andra lätta föremål däremot driver pga vinden. I och med det så fungerar alla föremål som har stort vattenmotstånd och som inte sticker upp ovanför vattenytan som drivankare. T ex en lång tamp eller hellre ett stort och gärna utspänt tygstycke fäst i linan. Det klassiska brukar var en stor tygtratt med en lös lina i spetsen av tratten för att kunna bärga flytankaret lättare. Men en klassisk vattenhämtare i tyg typ en hink borde också fungera bra.

Egentligen borde längden på tampen till flytankaret vara en multipel av våglängden för att minimera rycken i linan i takt med vågorna. Kajaken gör ju samma typ av cirkelrörelse som vattnet/drivankaret.

Thure
 
Oljetankers

Det låter som ni kör oljetankers. Ena tankfartyget ankrar utanför hamnen medan det andra puffar in till terminalen och lossar sitt gods.

Alla prylar tynger ner och det blir till slut en självupfyllande profetia för Eder.

Var kritiska med vad ni har med, hellre en pryl för lite och ni kan dra upp båtarna själva än att ödsla alla kilojoule på att transportera gods.
 
Haha, Skogen Konung, jag har läst om din cykeltur och vet att du lever som du lär.

En IKEA-kasse tillhör dock för många standardutrustningen för att man ska kunna kånka allt till och från kajaken.


(PS.Har du kollat din e-mail?)
[Ändrat av Mezzner 2005-07-20 kl 14:47]
 
Jo

Men det är väl så. För mycket extra prylar gör att allt går långsammare. Allt från slå läger till att cykla snabbt eller paddla snabbt.
Visst, under vår cykeltur så hade det varit skönt med sovsäck, liggunderlag osv. men det här funkade hur bra som helst, dock var det under en begränsad tid (2 veckor). ska man vara ute längre är det kanske skönt att få sina 8 (sköna) timmar per natt.
Jo, kollat mejlen har jag. Svarar under dagen.
Marre
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut111101 IKEA-kasse som drivankare? Paddling allmänt 13
HaNo Drivankare Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg