Drivande kallt regn baklänges in i skalplagg

Har ni varit med om det? Själv hade jag ett tunnt, lätt, bekvämt tvålagersställ som inte klarade skånsk vinterregn. I 12m/s och närapå horisontellt regn blev jag genomsur under "skalet", regnvattnet låg på stället och jag kände hur vattnet trängde in, kallt och obehagligt. Min egenproducerad värme från cykling, lätt svettning, höll syntetunderstället åt rätt håll men där värmen var mindre som på armar och axlar blev jag våt inpå skinnet. Den här turen slutade där jag hade tak, ombyte och varmvatten så det var ingen katastrof men gav mig en tankeställare. Hade ändpunkten varit ett oeldad tält hade jag haft projektet torka framför mig.
Handlaren som jag reklamerade hos hävdade att de ine tog emot klagomål och reklamationer på reavaror... mitt sätt att belöna honom blev fotledes. Uppenbart gjorde fler så för ett par månader senare låg en pizzeria i lokalen.
Med hela trelagersställ har jag aldrig hitintills upplevt något liknande. Vad är era erfarenheter?
//J
 
Om regnet kommer med hög kraft så innebär det högre tryck.

Ett plagg som klarar 2000 mm vp släpper såklart lättare igenom vatten än ett som klarar 5000 mm vp. Det har ju varit liknande diskussioner om tältduk, att vissa tält släpper igenom vatten om det blåser hårt.

Ett plagg med ett grövre yttertyg kanske "bromsar" dropparna så pass att det tryck som möter membranet hunnit sjunka så membranet stoppar vattnet.
 
Har ni varit med om det? Själv hade jag ett tunnt, lätt, bekvämt tvålagersställ som inte klarade skånsk vinterregn. I 12m/s och närapå horisontellt regn blev jag genomsur under "skalet", ...där värmen var mindre som på armar och axlar blev jag våt inpå ..Med hela trelagersställ har jag aldrig hitintills upplevt något liknande. Vad är era erfarenheter?
//J

Jag har varit med om liknande upplevelser, men jag har hittills antagit att den störst bidragande orsaken har varit:
-yttertyget blir blött
-vid hals,ärmmuddar, frontöppning och midja så möter yttertyget fodret
-fodret fungerar som en veke och drar in vattnet mot kroppen.

Hade en jacka en gång där jag blev blöt om armarna, så för att prova så vrängde jag ena ärmen ut och in, klämde åt i ena änden och vattenfyllde den. Fodret höll sig torrt hur jag än klämde och bar mig åt. Nästa regn blev jag ändå blöt upp till armbågarna...

Min teori är att 3-lagersställen är såpass mycket mer "plastiga" på insidan att de inte utvecklar mycket av den här vekeffekten och håller sig torrare på det sättet.
 
Veke-effekten tycker jag är tydlig, både med regnjacka på sommaren och 3-lagers skaljacka på vintern (om det regnar). Fukten hittar in ffa längs armarna, och har man långärmat underställ så suger det in vätan i jackan. Antagligen vore lösningen nån sorts koppling handske-jackärm.

Men visst har jag också varit med om att fukten hittar in just vid axlarna, ssk vid hårt regn. Tycker det är ännu värre om man nöter på ytan, t ex sitter (byxbaken) eller bär ryggsäck (remmar, rygg). Och det är inte bara svett det är frågan om, för den kalla vätan kommer bara när det är blött på utsidan av regnstället. Det är som om friktionen (trycket?) pressar in fukten.
 

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg