Drilling

Är det någon som har vikter på drillingar uppskrivna och verifierade ?
Är intresserad av att veta vikten på merkel cal 20 klass 1 eller heym.
Det ser ut som att de nyare drillingarna är tyngre än de äldre.
Och då menar jag inte förkrigsdrillingarna.

Var hittar man vikter från vapentester ?

Kan bara verifiera ditt tyckande - visst är min gamla Merkel i 6,5X57R/12 lättare än svågerns nya 7,57/12
Kan väl väga dem någon gång om du vill.
Dessutom känns den gamla mycket "hanterbarare" på något sätt
/ Stefan

Mååånga äldre drillingar är lättare än många av dagens nya, många tycks vara blinda för det!

Krieghoff har ju sina nya lättviktare men dem kostar ju kosing också,,,

Många äldre och lätta klass 2 dirllingar är uppborrade till klass 1 kalibrar,,, därav ofta imponerande låg vikt. Detta är itne så bra eftersom vapnen inte var tillverkade med tanke på belastningen av en klass 1 patron,,

En äldre Sauer&Sohn, lätt och smäcker original klass 1 + 12/70 skulle vara perfekt i mina ögon! bara synd allt tjaffs med blyhagelförbud som sätter käppar i många gamla drillinghjul:)!!

mvh niclas.

drilling

Heym drilling 20/76 börjar runt 3,3 kg beroende på kulkaliber. För 12/76 runt 3,5 kg. Om du köper en drilling är 7*57R ett gott val. Överväg noga om du inte i stället klarar dig med en kombi, lättare och billigare. Heyms lättaste börjar runt 2,7 kg.
Koivu

jaktvapenguiden

köp jaktvapenguiden. en ovärdelig katalog för den vapenintresserade. där finns i stort sett alla vapen/vapenmodeller som importeras till sverige av alla generalagenter. fins i välsorterade pressbutiker eller på http://www.guiderna.com eller .se kommer inte ihåg vilket.

Ja, jaktvapenguiden Är fin men inte alls heltäckande när det gäller modellerna. Tex Krieghoffs Optima som i årets katalog står som drilling, vem vet att det både finns instickspipor till den och att den också tillverkas som ren dubbelstudsardrilling? Jag anser att en så pass seriös vapenkatalog som också själv anser sig vara väl täckande av temat också borde ha info om producenternas totala modellprogram.

Mvh Niclas.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg