Dricksvatten?

Hej!
Det var ett tag sedan jag fjällvandrade utmed kungsleden (30 år sedan drygt). Då var det bara att doppa kåsan i vilket rinnande vatten som helst och dricka. Någon som vet hur det är idag?
Jag och min yngste son skall gå från Hemavan till Ammarnäs - och vill såklart inte släpa på denna tunga men nödvändiga vätska i onödan.

Bara att dricka. Var väl någon diskussion för några år sen (2010) när det var lämmelår men än så länge är jag personligen inte orolig.

Det är samma rutin nu, bara att dricka på.

Ja, dock med några ord av försiktighet. Vet man att mycket folk finns uppströms kan man ju ta ett annat vattendrag om det finns. Verkar det sunkigt eller solkat av glaciärslam, undvik förstås att dricka. Undvik vattendrag nära grov industri osv, men det finns ju knappt i fjällen. Sunt förnuft helt enkelt.

Dricker gladeligen från jåkkar med glaciärslam men så är jag som jag är

glaciärslem! det var något nytt!

inte för att det är samma ställe, men jag har alltid gått omkring med föreställningen om att fjällvatten är ok att dricka, att man inte behöver vattenrening etc, men när jag var på jotunheimen 2011 (högt uppe) var det varningstexter överallt om att det fanns bakterier i vattnet och att man inte fick dricka.. händer det ofta? vet att enstaka vattendrag kan solkas ned om ett djur råkar gå och dö lite längre upp i vattnet,, men kanske inte händer varje dag.

i övrigt förresten, brukar det onyttiga i upphittat vatten vara av bortkokbar karaktär? på platten i norrland lagade vi alltid mat i lagom gulaktigt sjö-/älvvatten, man kunde ju inte släpa med hur många liter som helst på cykeln..

hejsan
lyft blicken uppåt, ligger det en ren på snön så är det upp till dej om du vill dricka vattnet...;)
har vattnet filtrerats genom nån typ av vattensystem så känns det nog lite roligare.
ofiltrerat glaciärvatten bör undvikas, likaså lämmelvatten.

för det mesta går det bra men magsjuka är inte att leka med när man är långt ute på fjället..

vänligen nils

glaciärslem! det var något nytt!

inte för att det är samma ställe, men jag har alltid gått omkring med föreställningen om att fjällvatten är ok att dricka, att man inte behöver vattenrening etc, men när jag var på jotunheimen 2011 (högt uppe) var det varningstexter överallt om att det fanns bakterier i vattnet och att man inte fick dricka.. händer det ofta? vet att enstaka vattendrag kan solkas ned om ett djur råkar gå och dö lite längre upp i vattnet,, men kanske inte händer varje dag.

År 2011 var ett lämmelår av guds nåde. I Norge tar myndigheterna tydligen sånt på allvar och går ut med varningar. Tydligen var det egentligen mer tularemi (harpest) man oroade sig för och inte direkt magsjuka. Jag var själv tveksam att dricka vatten många gånger under turer gjorda 2011. Döda lämmlar och mängder med lämmelspillning i vattnet retar inte direkt aptiten...

År 2011 var ett lämmelår av guds nåde. I Norge tar myndigheterna tydligen sånt på allvar och går ut med varningar. Tydligen var det egentligen mer tularemi (harpest) man oroade sig för och inte direkt magsjuka. Jag var själv tveksam att dricka vatten många gånger under turer gjorda 2011. Döda lämmlar och mängder med lämmelspillning i vattnet retar inte direkt aptiten...

jag såg dock inte en enda lämmel.. men det var rätt mycket snö.

Tack

Hej och tack för svar!
Bar med mig 0,5 liter i ryggan och drack ur bäckar och större rinnande vattendrag utan problem. Det är nog värre där det är fler människor i rörelse - kolibakterier etc.

Mitt tips efter trippen? Är det tätt med stugor där du skall gå; Köp maten i stugorna! Jag kom hem med 2,5 kg torrfoder - bra att ha till nästa tur men bara dödvikt denna gång! Ett ombyte kläder räcker - skölj upp det ena när du bär det andra på dig. Kläder av ull närmast kroppen är bra och det torkar snabbt!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg