Hej!
Brorsan skulle byta drev och vevlager, till sin stora glädje kunde han konstatera att det hela slutade med en trasig drevarmsbult som ofatbartnog gick av trots att vi inte tog i speciellt hårt. Jag uppmana honom att göra om allting med en ny bult eftersom jag hört att vevparmen ofta är av aluminium medan vevlageraxeln är av hårt stål. Detta skulle då kunna leda till att vevarmen förlorar den kvadratiska profilen och börjar att glappa.
Då sa han att vevarmen brukar sitta hårdare ju mer man cycklar och att det inte borde ha så stor betydelse, jag tycker att det känns som att han borde ha rätt men samtidigt litar jag mer på den andra informationskällan.
Kan någon ge lite inf TACK!
Mikael
Brorsan skulle byta drev och vevlager, till sin stora glädje kunde han konstatera att det hela slutade med en trasig drevarmsbult som ofatbartnog gick av trots att vi inte tog i speciellt hårt. Jag uppmana honom att göra om allting med en ny bult eftersom jag hört att vevparmen ofta är av aluminium medan vevlageraxeln är av hårt stål. Detta skulle då kunna leda till att vevarmen förlorar den kvadratiska profilen och börjar att glappa.
Då sa han att vevarmen brukar sitta hårdare ju mer man cycklar och att det inte borde ha så stor betydelse, jag tycker att det känns som att han borde ha rätt men samtidigt litar jag mer på den andra informationskällan.
Kan någon ge lite inf TACK!
Mikael