Drevarmsbultens funktion

Hej!

Brorsan skulle byta drev och vevlager, till sin stora glädje kunde han konstatera att det hela slutade med en trasig drevarmsbult som ofatbartnog gick av trots att vi inte tog i speciellt hårt. Jag uppmana honom att göra om allting med en ny bult eftersom jag hört att vevparmen ofta är av aluminium medan vevlageraxeln är av hårt stål. Detta skulle då kunna leda till att vevarmen förlorar den kvadratiska profilen och börjar att glappa.
Då sa han att vevarmen brukar sitta hårdare ju mer man cycklar och att det inte borde ha så stor betydelse, jag tycker att det känns som att han borde ha rätt men samtidigt litar jag mer på den andra informationskällan.
Kan någon ge lite inf TACK!

Mikael
 
Nej fast det hade ju varit passande

En drevarmsbult som har suttit länge brukar vara svårare att få bort än en som har suttit kort därav härlednigen.
 
elvis1; sa:
En drevarmsbult som har suttit länge brukar vara svårare att få bort än en som har suttit kort därav härlednigen.
Du menar väl vevarmen och inte bulten.

Om jag förtått dig rätt så är läget så att bulten gick av vilket alltså gör vevaxeln oanvändbar, vilket i sin tur inte spelar någon roll eftersom den skulle bytas (tillsammans med vevlagret). Att göra är då att köpa en ny bult, men tills det är gjort används cykeln.

Jag har ingen aning om hur viktig bulten verkligen är för att vevarmen ska sitta kvar på axeln, det här blir ju ett test på det. Men eftersom det är synd att riskera något hoppas jag inte testet får pågå alltför länge ;-)
 
Jag tror på glapprisk

Jag har inte provat att köra utan bult, men jag tror det finns risk för att det börjar glappa efter ett tag, trots att armen brukar vara hårt fastpressad på vevaxeln. Tråkigt också för din bror om vevarmen skulle lossna helt precis när han tar i som mest.

(Det finns verktyg för att ta bort rester av trasiga bultar, titta in på http://www.clasohlson.se/ och sök på skruvutdragare)
[Ändrat av GunnarH 2005-04-03 kl 22:54]
 
elvis1; sa:
Detta skulle då kunna leda till att vevarmen förlorar den kvadratiska profilen och börjar att glappa.
Fel ordning. Börjar vevarmen glappa så tappar hålet sin kvadratiska profil och vevarmen blir nära nog omöjlig att få fast igen.
Då sa han att vevarmen brukar sitta hårdare ju mer man cyklar

Kraften från pedalerna kommer alltid att arbeta för att få vevarmen att lossna, men OM vevarmen är monterad med ett groteskt övervåld, alternativt aldrig utsatts för höga belastningar så kommer den sitta fast ungefär lika hårt hela tiden oavsett hur länge man cyklar. Det enda som kan få den att fastna mer över tiden är ifall det uppstår oxider på ytan mellan vevaxel och vevarm.

Har man en vevarm som är i princip nitad på plats så kan man cykla utan vevarmsbult, ibland ganska länge t.o.m. Men det är definitivt inget att rekommendera, framförallt om man någonsin vill demontera och återmontera vevarmen på ett kontrollerat sätt.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg