Dreva "upp"?

Fråga;
Jag kör en Nishiki Pro SL och undrar om det funkar att byta ut det stora drevet 48 till 50? Jag vill helst slippa slitage mm. Är det så enkelt att det bara är att "byta upp sig" till en 50 taggare och höja "väljaren"? Några problem?!

Lite fakta på hojens vitala delar;
VEVPARTI: Truvativ FiveD med kedjeskydd
VÄXELREGLAGE: Shimano Alivio, Rapid Fire
BAKVÄXEL: Shimano Tiagra
FRAMVÄXEL: Microshift M42
UTVÄXLING: 24 växlar, bak 8-delad 11-28, fram 48/38/28t

http://www.nishiki.se/Hybrid/Prosl.htm

Ja, så enkelt är Ja, så enkelt är det. Även om främredet. Det finns en liten risk för att kedjan blir för kort.

Jo men är det någon vits?

Skillnaden mellan 48 och 50 taggar är ju bara drygt 4%. Med 11 taggar som lägst baktill så har du en relativt hög högsta växel. Vad vill du uppnå?

Thure

Re: Jo men är det någon vits?

thureb; sa:
Skillnaden mellan 48 och 50 taggar är ju bara drygt 4%. Med 11 taggar som lägst baktill så har du en relativt hög högsta växel. Vad vill du uppnå?

Thure

Frågan är relevant, dock kan bytet vara bra för spridningen av utväxlingarna.

Vid vevpartibyte på min långfärdshoj så växlade jag upp den med 5% på stora klingan, från 42 till 44 kuggar. Det berodde på att Deore vevparti inte fanns med 42 kuggar på stora klingan. Dock blev denna uppväxling en bonus på hela registret med stora klingan genom att utväxlingarna blev som för mig mer passande i spridning. Erkännas bör att 44:11 och 44:12 används mycket sällan och det gjordes 42:11 och 42:12 oxå.

Effektiv cykling

Innan du byter bort dig vill jag rekommendera att du läser Steven Forsters utmärkta Efficient Bicykling. Du kan växla upp dig till 54 9 om du bara är ute på att plåga dig, eller har några låånga utförslöpor att avverka. 48 11 är mycket i längden även för starka ben och du avser cykla med mer än vatten och kreditkort antar jag?

God tur

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sebbe_Huss cykla upp och bestiga alla 2000 m. toppar solo Långcykling 0
highlandpark köpa nytt eller rusta upp? Långcykling 18

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg