Drev som slits ner.

Jag har börjat få ett problem på sista tiden. Två gånger har drevet slitits ner så mycket att kedjan börjar hoppa över och det har tagit mindre en ett år. Sist så var det min nya cykel med LX-komponenter. Jag cyklar 4 mil om dagen till jobbet och en del skogsturer (mest grusväg) men det ska den väl klara?

Är det någon som har något tips om vad man ska göra eller köpa för att detta inte ska hända så ofta?
 
Problemet är att kedjan slits och efter hand blir den lite längre, detta nöter på dreven. Problemet går inte att lösa men i viss mån förebygga genom att regelbundet smörja kedjan, och byta ut den rellativt ofta. Alternativet till att byta kedja är just att köta på samma kedja tills den börjar kugga över och byta hela paketat med kasett och kedja samtidigt, då det inte hjälper med ny kedja då dreven slits ihop med kedjan så att efter ett tag funkar det inte med att byta kedja för att dreven inte passar en ny kedja nå mera. Det blir i slutändan ungefär lika dyrt att byta kedja ofta som att byta hela paketet och kedja, tror jag...
 
För ett tag sen i nån tråd så tipsade nån om Sheldon Browns sidor och de var verkligen en guldgruva.

Han sida om hur kedjor och drev slits: http://www.sheldonbrown.com/chains.html

Ofta är det faktiskt inte så att det är drevet som är nedslitet, det är kedjan som blivit så "töjd" att den hamnar ovanpå drevets kuggar istället för mellan dem. Är den också dåligt smord så ökar det risken för att det kuggar över.
 
Byt kedja ofta

Kedjan slits fortare än dreven. Kolla hur uttöjd kedjan är genom att dra längst fram i kedjan när den ligger på största drevet. Går den att dra iväg en cm så är den slut. En töjd kedja sliter ut dreven, men kedja är mycket billigare än drev. Tänk också på att inte använda för kladdig olja om du kör i skitig terräng, eftersom grus som fastnar sliter hårt på dreven.
 
dobben; sa:
Jag har börjat få ett problem på sista tiden. Två gånger har drevet slitits ner så mycket att kedjan börjar hoppa över och det har tagit mindre en ett år. Sist så var det min nya cykel med LX-komponenter. Jag cyklar 4 mil om dagen till jobbet och en del skogsturer (mest grusväg) men det ska den väl klara?

Är det någon som har något tips om vad man ska göra eller köpa för att detta inte ska hända så ofta?


Precis so påpekats så töjer sej kedjan och
lägger sig högre på kuggarna. Och efter ett
tag ser kuggarna bak ut som hajfenor och det
kuggar över. Du har då förmodar jag bytt kasseten
och kedjan men inte framklingorna. Dessa slits
på samma sätt men inte lika fort. Är dessa slitna
så slits även bakkassetten fortare, det kanske
är ide att byta även fram. Jag brukar köra ca:
50-150 mil på samma kedja innan kedjebyte på
MTB i beroende på hur mycket terräng jag kört.
Men då rengör jag med kedjetvätt efter i princip
varje runda. Finns speciella kedjetvättar där
man inte behöver lossa kedjan, den håller lite
längre om man rengör. Och smörj rätt, vid torrt
väder en lättflytande olja/spray och vid blött
väder/regn tjockare olja.


///tomasp
 
Som jag tycker att det ser ut så är det det mellersta framdrevet som är mest slitet och det är också när kedjan ligger på det som det kuggar över. Jag antar att man då måste byta krans, drev och kedja. Men sen får det väl bli att byta kedja lite oftare. Om man är beredd att acceptera lite mer vikt finns det inte då mer underhållsfria delar?
 
dobben; sa:
Om man är beredd att acceptera lite mer vikt finns det inte då mer underhållsfria delar?

Kransarna är nog svårt att få hållbarare, de är väl redan av härdat stål. Däremot brukar väl dreven vara av aluminium (i alla fall om de är stora) och där kan det kanske löna sig att byta till stål (om det finns?). Men det är ändå kedjan som är problemet och där är det nog billigare att byta än att köpa nåt mer hållbart. Accepterar man lite högre vikt så tar man med en extra kedja (den kan väl hängas inuti sadelstolpen t.ex.?).
 
Mät kedjeslitaget

dobben; sa:
...
Jag antar att man då måste byta krans, drev och kedja. Men sen får det väl bli att byta kedja lite oftare. Om man är beredd att acceptera lite mer vikt finns det inte då mer underhållsfria delar?

Om dina prylar är så slitna som du påstår så bör du, mycket riktigt, byta:
Kassett (du har troligen inte krans på en LX-cykel), kedja och drev.

Drev i stål, som är mycket mer långlivade, finns i bla Deore-gruppen:
http://www.shimano-europe.com/cycling/catalogue/content_prodx.phtml?pid=10602&psid=25
Det enklaste, och billigaste, är att byta de slitna dreven. Men om du måste byta hela vevpartiet så blir inte viktskillnaden märkbart stor:
LX: 644g - 718g
Deore: 715g - 785g
Om du, dina kläder, din packning och din cykel tillsammans väger 80kg så blir viktökningen med Deore mindre än 0,2%! Märker du det?

För att minimera dina slitageproblem i framtiden så bör du byta kedjan oftare.
Men hur ofta bör kedjan bytas då?
Det enklaste sättet är att mäta hur sliten kedjan är och det behövs bara en vanlig tumstock för det. Läs mer här:
http://www.fredrikshofcykel.nu/docs/teknik/prylar/kedjebyt/kedjebyt.htm
Genom att byta kedjan vid ett slitage på 1/16tum så kan du använda upp till tre kedjor per kassett, och med ståldrev så borde det dröja länge innan de behöver bytas

En sak till:
Kedjor töjs inte de slits.
Läs mer än du någonsin vill veta om kedjor här:
http://www.sheldonbrown.com/chains.html


/Håkan
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg