Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Dragparallell
- Trådstartare BOBen
- Start datum
Fjellpulken
säljer vikbara skaklar.
Till vår 180 cm militärpulka ser jag inget behov av vikbara skaklar då min rottingskakel är ca 2 meter och får plats i takboxen på bilen. Även pulkan och 10 par skidor får plats inne i takboxen.
Skall man däremot resa med tåg och eller buss till fjälls och har en kortare pulka kan det var idé med vikbar skakel så att man kan packa ned skakeln i pulkan.
Thure
säljer vikbara skaklar.
Till vår 180 cm militärpulka ser jag inget behov av vikbara skaklar då min rottingskakel är ca 2 meter och får plats i takboxen på bilen. Även pulkan och 10 par skidor får plats inne i takboxen.
Skall man däremot resa med tåg och eller buss till fjälls och har en kortare pulka kan det var idé med vikbar skakel så att man kan packa ned skakeln i pulkan.
Thure
Mitt hopvikbara drag gjorde jag helt enkelt genom att skruva ihop rören. i ena röret en 30-40mm? lång M16 gänga och i andra en lika lång mutter, som skuvas mot stopp. och sen borrade jag ett 10mm? hål genom alltihop för att kunna dra igenom ett snöre. Gjorde det i rostfritt, inte direkt UL, men i aluminium så... (var rädd att man skulle stuka den utvändiga gängan om den var i mjuk aluminium) Tycker det fungerar bra. Dom korsade snörena gör mycket för hur den går på skrå.
Dom dragbälte använder jag ett löstagbart höftbälte från en av mina ryggsäckar, eller min lilla ryggsäck som jag sytt fast d-ringar i bältet på.
Jag gjorde mitt drag av 20mm golvmopp-skaft (tunna stålrör), fungerade ganska bra, men är rädd för att knäcka dom, så jag letar efter nåt annat som böjer sig istället för att gå av... har kännt lite på vägverkets pinnar å dom verkar ju bättre än vp-rör, men tror glasfiber vore bäst.. ska kolla typ granngården.
se bilder nedan. (min pulka är bara 125cm lång och 45cm bred)
Dom dragbälte använder jag ett löstagbart höftbälte från en av mina ryggsäckar, eller min lilla ryggsäck som jag sytt fast d-ringar i bältet på.
Jag gjorde mitt drag av 20mm golvmopp-skaft (tunna stålrör), fungerade ganska bra, men är rädd för att knäcka dom, så jag letar efter nåt annat som böjer sig istället för att gå av... har kännt lite på vägverkets pinnar å dom verkar ju bättre än vp-rör, men tror glasfiber vore bäst.. ska kolla typ granngården.
se bilder nedan. (min pulka är bara 125cm lång och 45cm bred)
Bilagor
Senast ändrad:
gjorde själv... på jobbet... och det är borrat från andra hållet också, så det är inte så sjukt tjockt gods som det ser ut...
jo, precis, tror att det var 4?mm polyesterlina. Har för mig att jag hittade den bland båt-tillbehör på ÖoB... =) och den funkar bra...
Men ett tvärstag i samma material som skaklarna borde funka fint, bara man får draget tillräckligt styvt, så det inte vill "skeva". men det är väl så Fjellpulken har gjort, med ett stag. (Får man bara till det så borde det väl bli stadigare? med ett stag eftersom det blir båda skaklarna som "hjälps åt" när man svänger, eller har jag fel? Särskilt om man använder lite mjukare skaklar kan jag tänka mig...) Vad har du tänkt använda som skaklar? Letar efter något annat...
Men ett tvärstag i samma material som skaklarna borde funka fint, bara man får draget tillräckligt styvt, så det inte vill "skeva". men det är väl så Fjellpulken har gjort, med ett stag. (Får man bara till det så borde det väl bli stadigare? med ett stag eftersom det blir båda skaklarna som "hjälps åt" när man svänger, eller har jag fel? Särskilt om man använder lite mjukare skaklar kan jag tänka mig...) Vad har du tänkt använda som skaklar? Letar efter något annat...
Med krysslinorna (eller ett ordentligt stag) slipper man fenomenet som öringen skriver om i sin recension, att pulkan vill åka om en på sidan.
Här var det gränsfall för vad våra pulkor klarade på skrå.
(Håller inte kameran riktigt rakt, men ganska brant var det.)
Här var det gränsfall för vad våra pulkor klarade på skrå.
(Håller inte kameran riktigt rakt, men ganska brant var det.)
Bilagor
Jag tänkte bygga mina skaklar av glasfiberstänger, som jag kan få tag i via en lokal tillverkare. Gillade din idé med gängning för att dela skaklarna. Men den idén föll idag. Stängerna jag tänkt använda är 10 mm i diameter och jag kan inte få tag i något material som går att göra bra delar att gänga av. Saknar också materiel för en del väsentliga moment i tillverkningen. Om man ändå hade tillgång till en mekanisk verkstad! Hade ytterligare en idé som jag snott av en bekant, men den modellen kräver svetsning, så det går också bort. Så nu lägger jag nog det här projektet på is! Nån som har begagnade skaklar att sälja?
/Mikael
/Mikael
Var bor du? Att dra i en M5-gängad stång i en 10 mm glasfiberstång borde inte vara så svårt, sen kan man väl dra på ett rör med id 10 mm över den andra stången och löda fast en längre mutter eller nåt, krävs ju någon form av lås också. Då slipper du köpa gängsats iaf. Eller gänga upp ett rör till M5 och sätt fast med glasfiber och epoxy. Bägge metoderna kräver att du har en gängad tapp i den ena som sagt, men det finns ju på i stort sett alla byggaffärer.
Annars kan du ju skippa gängorna helt och hållet och köra fjellpulkens variant (den jag sett iaf, de pulkorna jag använt har varit ganska gamla). De har väl ett halvt rör (typ som ett u i profil) som sitter med en rörlig skruv i varje stång. Det borde gå att bocka enkelt själv om du gör det i alu. Det är iofs svårt att borra i ytterändar på glasfiberstänger, speciellt om det rör sig om stänger där fibrerna ligger parallellt i längdriktningen.
Arigo teknik har rör i krommolyben (i äldre litteratur benämnt som flygstål) i en mängd olika dimensioner. Vet att en medlem här har gjort skaklar i det. Tar man ett rör med tunt gods så har man ett lättarbetat, lätt och starkt material som inte kostar skjortan och säljs på postorder. Han kallar det 4130 efter ANSI standard, på svenska heter det dock 2225.
Annars kan du ju skippa gängorna helt och hållet och köra fjellpulkens variant (den jag sett iaf, de pulkorna jag använt har varit ganska gamla). De har väl ett halvt rör (typ som ett u i profil) som sitter med en rörlig skruv i varje stång. Det borde gå att bocka enkelt själv om du gör det i alu. Det är iofs svårt att borra i ytterändar på glasfiberstänger, speciellt om det rör sig om stänger där fibrerna ligger parallellt i längdriktningen.
Arigo teknik har rör i krommolyben (i äldre litteratur benämnt som flygstål) i en mängd olika dimensioner. Vet att en medlem här har gjort skaklar i det. Tar man ett rör med tunt gods så har man ett lättarbetat, lätt och starkt material som inte kostar skjortan och säljs på postorder. Han kallar det 4130 efter ANSI standard, på svenska heter det dock 2225.
Jag kanske har gjort det lite för svårt för mig. Borra upp änden av glasfiberstaven och sätta fast en gängad tapp, alltså? Får för mig att det skulle vara svårt att göra med handverktyg, det är avsaknaden av pelarborr som jag saknar mest. Men tror du att det skulle hålla?
Hade tänkt borra tvärgående hål genom rör med id 10 mm, dra dem över glasfiberstaven och nita. Hade tänkte gänga rören invändigt, men det finns visst inga rör med id 10 mm och tillräcklig godstjocklek att klara invändig gängning. Fick jag veta igår. Men skulle det räcka att limma rostfritt rör mot glasfiberstav, utan att nita eller liknande? Kan det hålla? Det skulle ju onekligen underlätta en del.
Hade tänkt borra tvärgående hål genom rör med id 10 mm, dra dem över glasfiberstaven och nita. Hade tänkte gänga rören invändigt, men det finns visst inga rör med id 10 mm och tillräcklig godstjocklek att klara invändig gängning. Fick jag veta igår. Men skulle det räcka att limma rostfritt rör mot glasfiberstav, utan att nita eller liknande? Kan det hålla? Det skulle ju onekligen underlätta en del.
Måste gängan sitta inuti? Med 10 mm stång är det väl enklare att sätta på en utvändig hylsa?
Ett rör med 10 mm och M10 invändig gänga och så borrar man ur med 10 mm borr i den ände där dragstången ska in. Sen har man en bit M10 gängstång att skarva med. Man kan klämma eller epoxylimma fast i ena halvan om man vill.
Samma sak med en gångjärnslösning, man kan ju göra ett "externt" gångjärn som stången passar i istället för att försöka borra hål genom stången.
Jämför tältbågar i aluminium med tältbågar i glasfiber.
Ett rör med 10 mm och M10 invändig gänga och så borrar man ur med 10 mm borr i den ände där dragstången ska in. Sen har man en bit M10 gängstång att skarva med. Man kan klämma eller epoxylimma fast i ena halvan om man vill.
Samma sak med en gångjärnslösning, man kan ju göra ett "externt" gångjärn som stången passar i istället för att försöka borra hål genom stången.
Jämför tältbågar i aluminium med tältbågar i glasfiber.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg