Bra hundval
Tjenare,
Jag har både en siberian husky(hane) och en alaskan husky(tikvalp). Sibben är otroligt snäll och lugn. Ser upp till och fjäskar för alla människor han träffar. Blir alltid omtyckt. En bra brudmagnet
En modig hund som gör det mesta man vill att den skall göra. Har utan problem satt han på en skoter, kanot, pulka..
Lugn och stabil i psyke. Har utan problem haft med han på musikfestivaler, marknader och fester.
Många man möter har bilden av Siberian Huskys (den polara ras de flesta känner till) som blåögda bestar som står och skäller i en hundgård eller i spannet och som blir tillslängda köttstycken och som inte kan bo inomhus och som måste springa flera mil om dagen.
Att hundar i grupp skäller och ylar är ju inget konstigt, grupptryck. Hellre hundgård är skolmatsal(eller Nobelmiddag).
Jag har bott med min sibbe i lägenhet i ca ett halvår och det har gått hur bra som helst men han ligger ju gärna ute på balkongen.
Motion, inte behöver man motionera hunden hårt varje dag. Vid ett tillfälle tränade varken jag eller han på en vecka och jag tror jag mådde sämre av det än honom.
Vis och tämligen lättlärd men som tidigare skrivits. Siberians är självständiga och lite som katter i lynnet och därför kan det vara svårt att få till en bra inkallning. Börjar de jaga kan du glömma att de lyssnar på dig som ledare. När jaktinstinkten slår in faller allt annat bort. När man har hunden lös uti skogen gäller det att hela tiden vara på sin vakt för att upptäckta viltet före hunden. Jag brukar kalla in hunden ofta och skicka iväg på "hopp och lek" för att ända hålla honom sysselsatt och på så sätt få honom att jaga mindre.
Min erfarenhet är att det är en otroligt anpassningsbar ras som gör vad den blir tillsagd och rättar sig efter det mesta. Viktigast verkar vara att få vara nära sin ledare, då är allt frid och fröjd.
Alaskan huskien kan jag inte säga så mycket om eftersom hon är blott 12 veckor utöver att hon redan är snabb, tuff och orädd.
Många som håller på med draghundar började med siberians men har övergått till alaskan huskies och fågelhundskorsningar eftersom de i regel är snabbare, jobbare hårdare, har mindre jaktinstinkt och helt enkelt är lättare att handskas med.
Vad du ska ha hunden till styr ju också lite vad för päls du ska kika efter.
En tjock päls gör givetvis livet lättare för hunden när ni ligger ute och det är kallt men när det är lite varmare blir hunden lätt varm och går därmed sämre.
En mindre pälsad hund behöver även mer mat för att hålla värmen.
Min Colt har väldigt riklig och yvig päls så för hans del ska det helst vara ner åt 15-20 grader.
Många kör ju med kortpälsade hundar och säger att det går bra men jag tycker det är lite motigt för ofta skakar de ju.
Ergo: Skaffar du en Siberian bör du få en mycket fin sällskapshund och kompis i naturen och under träning... likaså med en Alaskan husky men där finns ju ingen riktig rasstandard så då är det extra viktigt att se på hur föräldrarna är och helst ska du ju köpa hund av nån som kör drag.
Har du tidigare haft hund eller erfarenhet av hund?
Läs in dig noggrant innan du skaffar hund och tänk på att vara hård med hunden på hundars vis för bådas skull. Många hundnoviser gör ju misstaget att de vill vara så snälla och tillämpar låtgåuppfostran vilket är särskilt olämpligt med en självständig husky.
Lycka till med hunden eller hundarna, huskien är en utpräglad flockhund.
mvh Per Wiklund, Umeå
undar; sa:
Hej!
Har länge tänkt skaffa mig en hund men har lite svårt att bestämma mig, och vet inte riktigt vilken som passar bäst..
Väljer mellan en Alaskan och Siberian Huskey.
Kommer ha med hunden när jag tränar (springer, åker skidor etc), kommer också använda den till klövjning så den kommer ju få träning.
Detta vet jag ju att båda klarar av så det jag egentligen funderar över är vilken hund som passar bäst som sällskapshund?
Hur är dom att ha lösa?
Lätt att träna?
Självständighet?
Personlighet?
Skulle uppskatta svar från någon med erfarenhet...
MVH/Johan