doublepush

Hej på er.

Jag har nyligen lärt mig att använda doublepush vid inlinesåkning och hade egentligen hoppats dra nytta av det även på isen i vinter. Jag har hittat gamla diskussioner i ämnet på cachade sidor från SSSK´s forum, men det är 10 år gamla synpunkter. Då tyckte man inte att det tillförde något. Vad säger konsensus nu. Går det att använda doubelpush med långfärdsskridskor? Ger det en extra växel i hög fart? Gör ett mer dynamiskt rörelsemönster att lårmuskulaturen orkar längre? Är det någon av er som använder sig av tekniken?

vänligen
Olof

Chad

Hedrick använde ibland Double Push på sina längre distanser 5 och 10 km på is, men även han lade av med det.

DP på is kan ses som en extrem form av ytterskärsåkning. Min uppfattning är att ytterskärsåkning i varierande grad kan vara avlastande vid långfärdsskridskoåkning men att ren DP mera är show.

Thure

Tack för era kunniga svar, mer än man vågat hoppas på. Jag köper gärna argumentet "show", men också "roligt att variera åkningen". Verkligen illustrativa skridskospår från pby.

Jag har inte lyckats hitta några rörliga bilder på hur doublepush på is kan se ut. Har ni något på lager?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rajjan Doublepush-skridskor (köpråd efterlyses) Långfärdskridsko 8
Doublepush på is! Långfärdskridsko 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg