Domnar i nedre delen av ryggen

Cyklade singeloopen i lidaloop, ca 22 km. Sista halvtimmen blev jag helt slut i nedre delen av ryggen. Kändes som den domnade bort helt och hållet.

Vad beror detta på? Fel sittställning? Tränat för lite? Jag kanske har cyklat för korta sträckor tidigare. Brukar köra max 1 mil på träning.

Hjälper det att träna upp core/magmusklerna?

Tack för tips.
 
Cyklade singeloopen i lidaloop, ca 22 km. Sista halvtimmen blev jag helt slut i nedre delen av ryggen. Kändes som den domnade bort helt och hållet.

Vad beror detta på? Fel sittställning? Tränat för lite? Jag kanske har cyklat för korta sträckor tidigare. Brukar köra max 1 mil på träning.

Hjälper det att träna upp core/magmusklerna?

Tack för tips.

Låter helt klart som någon nerv som ligger i kläm. En person som tränar mycket eller tar ut sig mycket brukar inte få tendenser på att kroppen domnar bort, snarare att man får mer känsel i berörda delar.

// Jocke
 
Tack för svar.

Domna kanske är fel ord. Men det kändes som att det enda jag ville va att kliva av cykeln och räta på ryggen.
 
stå mer på stigarna

Hej,

jag kände också av värk i korsryggen och på baken då jag körde Lida igår. Jag var så trött att jag
inte orkade stå så mycket på stigarna som jag vanligtvis gör. Då får kroppen ta stryk istället.
Pröva att köra mer långa stigpass med stående ställning så tror jag det blir bättre.
//Hasse

PS Visst var det lite varmt och dammigt också ;-)
 
Du borde nog kolla din rygg hos en naprapat/sjukgymnast el dyl. Domningarna kan vara början på ett diskbråck och det kan man få även om man är stark och vältränad. Att träna core med fokus på de små musklerna runt ryggraden är i så falla väldigt viktigt.
Inkan
 
Man använder en stor boll i träningen för att med diverse övningar förbättra bålstabiliteten!

/Janne
 
Diskbråck låter allvarligt.

Kan det inte va så att man bara är lite ovan med den framåtlutande cykelställningen. Det är ju inte direkt någon naturlig ställning om man t.ex. jämför med löpning. Det känns mer som att det är en muskelbelastning än nåt annat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
najp Händer som domnar Mountainbike 13
gpsmoped Tips om nedre rulltrissa Mountainbike 4

Liknande trådar