Domnade händer

Läste inlägget om domnade händer.
Efter 13 tim 15 min runt Vättern är min högra hand fortfarande inte som förut.
Är väldigt svag i handen. Nån som varit med om liknade? Det kanske går över? Eller skall jag överväga amputation...
 
Fram med yxan

Hugg av den!

Näh, det där kan väl bero på vibrationer? Fast om du har haft domningarna så här länge kanske du borde uppsöka en läkare, du kan ju ha fått någon form av muskelinlamation i handen.
 
Det finns 2 olika nerver som kan komma i kläm, en där pek-, långfinger, inre halva av ringfinger och tumme (?) domnar (=karpaltunnelsyndrom) och så en där lillfinger och yttre halvan av ringfingret domnar (vet inte nåt namn på den.

Jag har råkat ut för den andra varianten, gick till läkaren efter några veckor (de brukar alltid säga "vila nån vecka så går det nog över"). Han tyckte att jag skulle vänta nån månad till och mycket riktigt gick det tillbaka av sig själv.

Om du inte har stora besvär så kan du nog vänta ytterligare några veckor innan du pratar med läkare.

/Håkan
 
Då man cyklar så länge är det viktigt att byta ställning på händer/handled för att underlätta blodgenomströmning samt fördela stötarena lite.

De tre första rundorna runt vättern hade jag samma symptom. Lill- och ringfinger domnade bort. Det kunde ta 1-3 veckor innan känseln i lillfingertopparna kom tillbaka, spelade ingen roll vad för slags handskar jag hade. Jag accepterade det då, men har nu de senaste två varven med jämna mellanrum "skakat lös armarna", rullat med axlarna och bytt grepp på styrstången och nu de två senaste varven har händerna mått riktigt bra...
 
Hade samma problem, se

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=8646

Haller med David ovan:

Cyklar; sa:
Då man cyklar så länge är det viktigt att byta ställning på händer/handled för att underlätta blodgenomströmning samt fördela stötarena lite.

Jag accepterade det då, men har nu de senaste två varven med jämna mellanrum "skakat lös armarna", rullat med axlarna och bytt grepp på styrstången och nu de två senaste varven har händerna mått riktigt bra...

Tryckavlastning och greppvariering är det enda som hjälper.

/stefan
 
Sittställningen

Måste hålla med kidsen,
domningarna beror säkerligen på sittställningen. Det kan vara så att styret är för långt eller för kort ifrån dig. Har haft samma problem som du, men ämdrade avståndet till styret (sänkte det lite, och vred samtidigt upp det lite). Nu är det mycket bättre.

Testa lite så att det blir bekvämt när du sitter på hojen.

/ G
 
produktutveckling!

Detta måste ju vara ett problem av ungefär samma natur som domningar i "lille vännen", för vilket man någotsånär rått bot med nya sadlar som avlastar en nerv som annars kommer i kläm. Produktutvecklare! Ta ert ansvar och kom fram med en cykelhandske som eliminerar detta problem!
 
Re: produktutveckling!

mördarsnigel; sa:
Detta måste ju vara ett problem av ungefär samma natur som domningar i "lille vännen", för vilket man någotsånär rått bot med nya sadlar som avlastar en nerv som annars kommer i kläm. Produktutvecklare! Ta ert ansvar och kom fram med en cykelhandske som eliminerar detta problem!

En cykelhandske som ökar känsel i din "lille vännen" ? :)

Det kanske vore något, för mig tog det 2 veckor innan den lilla vännen var fullt funktionsduglig och känslig.. :)