Dolomiterna

Hej! Har blivit skickad på affärsresa till Bolzano i Syd-Tyrolen i månadsskiftet April-Maj och funderar på att ta några dagars semester i anslutning. Regionen har ju ett gott rykte i MTB-kretsar. Jag har hittat stigtips, men allt jag hittat är på tyska eller italienska. Är det någon som har någon info? Hur är vädret?, kan man kanske räkna med att hyra en hyfsad cykel? Bolzano ligger bara några mil från riva del Garda, är det någon som har varit på MTB-festivalen där?
Jag tror den ligger nära i tid för min resa. Tacksam för hjälp.

Tyckte bäst om Lago di Garda

2190; sa:
Hej! Har blivit skickad på affärsresa till Bolzano i Syd-Tyrolen i månadsskiftet April-Maj och funderar på att ta några dagars semester i anslutning. Regionen har ju ett gott rykte i MTB-kretsar. Jag har hittat stigtips, men allt jag hittat är på tyska eller italienska. Är det någon som har någon info? Hur är vädret?, kan man kanske räkna med att hyra en hyfsad cykel? Bolzano ligger bara några mil från riva del Garda, är det någon som har varit på MTB-festivalen där?
Jag tror den ligger nära i tid för min resa. Tacksam för hjälp.

Hej
Vi var i Dolomiterna 2000, i Canazei och Cortina. Canazei var OK men Cortina var inte någon höjdare. Bäst var Lago Di Garda. Där tar man MTB på allvar, finns massvis av MTB stigar, och en tvådelad bibel på tyska, "shuttlar" (buss med släpvagn) tar en upp på Tremalzo och andra höga berg. Åkningen är ganska åt downhill hållet. Små familjefirmor konkurrerar med varandra om att göra osannolikt god glass, skulle kunna åka tillbaka bara för den.

Några cykelaffärer är utmärkta, och hyr ut även bättre cyklar fast jag vet inte vad de kostar. Vi bodde i Torbole, 1 km eller så från Riva.

Vi tänkte göra en reseberättelse men har inte fått den ur händerna än men Du kan kolla in bilderna här http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/singletrack/It2000/Italy2000.html

Om Du söker på Tremalzo finns det flera beskrivningar. Tror Paola Pezzo (?) också har åktips på webben.

Vänligen
Per

Tack

Per, den är redan kollad. Att läsa om er alpcykling var det första jag gjorde när jag började leta i det här ämnet.
Efter att jag skrivit min fråga hittade jag den lokala MTB-klubben på nätet, så jag mailar väl dom. Funderar väl egentligen mest på vädret. Den ovannämnda klubben har sin första aktivitet för säsongen veckan efter jag är där!

Mer om Garda

2190; sa:
Funderar väl egentligen mest på vädret.

Det går inte att förutsäga, annat än kortsiktigt. Ytterst oberäkneligt. Vi var i Canazei och Cortina tidigt i juni ett år för att klättra och hade problem med snö. Den låg tjock och tung på 2200m. Och som alltid i höga berg kan det slå om snabbt som ögat. I april maj bör det dock vara helt ok för MTB. Snöfritt och full vår under 2000 m.

Garda var en upplevelse. I Torbole och Riva glider det omkring folk på DH-cycklar som knappast finns i Sverige. Sådana där som man knappt kan åka uppför med. Kul att få smaka på en helt annan typ av MTB-åkning, med betoning på Mountain. Med våra hardtails kände vi oss ibland som man gör med längdåkningsskidor i en slalombacke.

Samtidigt är Garda lite överskattat, Tremalzo som någon beskriver som MTBs mecka, består till stora delar av brant slingrande grusväg. Man bromsar tills händerna värker. Endast 20-25%, om ens det, är "singletrack". Kul ett par dagar men i det långa loppet tycker vi, utan allra minsta tvekan, att Lunsen är mycket roligare.

Per

Re: Mer om Garda

> I april maj bör det dock vara helt ok för MTB. Snöfritt och full vår under 2000 m.. Kul att få smaka på en helt annan typ av MTB-åkning, med betoning på Mountain. .
> Kul ett par dagar men i det långa loppet tycker vi, utan allra minsta tvekan, att Lunsen är mycket roligare.

Per

[/QUOTE]
Låter O.K. De stigar jag har tittat på ligger mellan 1000-2000 m.
Med singletrack, skogsväg, osv.
Bara åka neråt är ju inte så kul.
Det kan inte ha undgått någon att Lunsen är bäst, men hur smakar Espresson ? ;-)

Går inte att jämföra på samma dag

2190; sa:
Det kan inte ha undgått någon att Lunsen är bäst, men hur smakar Espresson ? ;-)

Jag tror att Du kommer att få skitkul, finns hur mycket stigar som helst. Ett bra ställe att kolla är Trento Bike Pages. http://www-math.science.unitn.it/Bike/ men dit har Du antagligen redan hittat.

En reflektion vi gjorde var att den finaste cyklingen faktiskt inte fanns där de högsta eller mest spektakulära bergen är. Det finns en tendens att det blir väldigt mycket upp eller ner. Man spinner i timmar uppför på låga växlar och så bromsar man tills händerna värker ned.

Espresson är suverän, ren dopning, går inte att jämföra på samma dag som den svenska.

Per

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MonicaKa Semstertips, MTB i Alperna/Dolomiterna? Mountainbike 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg