Dolomiterna oktober

Hej!

Planerar att åka till Dolomiterna i två veckor i mitten av oktober för klättring. Hur är vädret då? Kommer ha Cortina som bas. Tips på turer/boende?

/F

Lite information om tanken var att klättra långturer i Dolomitstil?

Trevlig bok för turer kring Cortina (150 turer): Arrampicare a Cortina d'Ampezzo e d'intorni, Dolomiti av Mauro Bernardi. Eller en av volymerna av Dolomiten Vertikal från Lobo förlaget.

Oktober kan nog vara lite klurit om man vill göra längre turer då man kan få räkna med snö, regn och rusk beroende vad som händer, och på höjd så kan det bli ganska kyligt. Helt enkelt svårt att säga då det kan variera väldigt mycket.

- Christian

Jo, tanken är att köra lättare långturer, grad 4-5. Dolomitstil? vad är det?

Tips på lämpligt klätterrack för dolomiterna? Är det något särskilt som är bra att ha med sig dit?

/F

Några tips

Hej Jokk!

Bitvis kan det vara glest mellan säkringarna beroende på vad du är van vid. Och när väl något dyker upp kan det vara en gammal pitong. Med detta sagt kan det vara tanke på att ta med en hammare och några pitonger. Dessa egna pitonger går att slå in nästan var som helst (korsar fingrarna).

Vi såg en del italienare/österrikare som klättrade med hammare. När en befintlig standplats var upptagen byggde de enkelt en egen bredvid med egna pitonger.

Klippan är hård som sten och den blir inte särskilt hal (som jag hade föreställt mig) när det regnar. Kilar och friends fungerar bra. Speciellt kan jag rekommendera Aliens då dessa på ett bra sätt går in i fickor och håligheter.

Tips på tur:
Via Vinatzer på 3:e Sella-tornet. 12 repor i 4-5-registret. Varierat och fint. Nedfart med firning, nedåtklättring, skravel och mera firning.

Några av mina bilder finns här: http://www.existensmaximum.nu/natur/dolomiterna.html

/Örjan

Ok, har dock aldrig använt mig av pitonger och hammare så det känns lite överkurs. Är det bara att banka in pitonger eller? Glest mellan säkringarna ska nog inte vara några problem så länge graderingarna är "normala".

Säkringsmässigt när det gäller kamsäkringar, hexor och kilar, speciella storlekar som är bra? stort smått?

Snygga bilder annars. Leden ser kanonfin ut. Tips på förare?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg