Precis. Trafikregler är för det mesta bra, men tyvärr är den här om tvång att använda cykelbana ett undantag. Fanns det bra cykelbanor överallt så visst, inget problem. Men så är ju inte fallet. Många är smala, gropiga, sprickiga och delas med fotgängare, tar slut lite random och börjar kanske, kanske inte en bit bort på andra sidan vägen, utan skyltning.
Jag bor i en stad där cykelkulturen är hemsk. Många cyklister, men de flesta cyklar utan lyse i mörkret, många har inget hum om grundläggande saker som högerregeln o.s.v. Jag lever ofta mycket farligare på den där smala, dåligt underhållna cykelbanan än på vägen.
Som någon annan tog upp, problemet att ta sig smidigt över korsningar via cykelbana är också ett problem. Eller om man, gud förbjude, avser att göra en vänstersväng.
Någon annan ansåg att en cyklist på vägbanan automatiskt är i vägen. Varför i hela friden då? Måste bilarna köra alldeles intill trottoarkanten eller? De flesta vägar i stan är faktiskt breda nog. Är de inte det bör man nog iakta stor försiktighet, cyklister eller inte. Och det är dessutom högst otroligt att det finns en cykelbana vid en så smal väg.
Lustigt, men jag har i princip aldrig haft problem med cyklister på vägen som bilist och inte heller har bilister verkat irritera sig på mig som cyklist.
Kanske ska nämna att jag inte är en snabbcyklist och att jag också tycker klungcykling är dumt och trafikfarligt. För att hålla oss lite till det ursprungliga ämnet.