dödlarsberget?

halloj,

nån som har koll på hur dödlarsberget? behöver man 60m rep, hur är tillgången till vatten vid klippan och brukar den vara klätterbar under kristi flygare? nåt annat som kan vara käckt att tänka på innan man drar dit?

/johan - grymt klättersugen...

Dödlars kräver inte 60m rep, men det kanske inte heller skadar. Med ett sådant kanske du kan klättra några av lederna i en repa (med risk för rejält repdrag kanske).

Klätterbart vid Kristi himmelfärds? JA troligen, om vädret blir lite varmare (+1 i Luleå i skrivande stund). Men å andra sidan det blir myggfritt. Ska du aida (intresse enl profilen) så spelar ju tempen mindre roll.

Dödlars är en intressant klippa som tyvärr klättras allt för lite. Vissa leder är lite mossiga.

Självklart det är klätterbart... :) Jag var där i förrgår med polare och klättrade. Helt underbart när solen tittar fram och även annars. Lite kallt om natten bara... ;)

Vid kristihimmelsfärdshelgen är det Dödlars-träffen och kommer antagligen vara en del klättrare där, men desto fler desto roligare... :)

Det finns INTE vatten vid klippan så det är bara att bära... Jag vet inte hur tillmötesgående de närmsta boende är men kommer det 10-20 klättrare under en helg och ber om vatten kanske de blir lite smått irriterade... Ta med vatten är mitt tips.

/björn

Hej

Kul att du ska ut på Dödlars. Hela regionen är fullt klätterbar (Älvsbyn, Boden, Niemisel m.m) och vi har varit igång sedan i början av April. Dödlarsberget ligger i som en gryta och vissa partier av klippan tenderar att bli väldigt varma tidigt så det spelar mindre roll vad som står på termometern såvida det är sol ute.

Det lär vara många Kirunaklättrare på berget under kristihimmelsfärds och Luleklättrarna har en träff där under Pingsthelgen.

Den nya föraren över Dödlarsberget finns att ladda hem gratis på http://www.borrbult.nu

Mvh / Magnus

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg