Hej
Är det någon som vet vad som kan vara på g i Häggsta. Ett stort antal av de stora träden nedanför berget har dött.
Det börjar nere vid rampväggen med 3 stora träd.
Sedan går det hela vägen upp till långfredagen med totalt ca 10 ytterliggare träd.
Sedan ca 7-8 år har det funnits en trädröta i några av träden vid rampen (har savat kladdig sav som luktar dynga)
Kan ha funnits i alla träd men det är där jag noterat det.
Vore tacksam om någon biolog som kan mer om detta skulle kunna hjälpa till här.
Jag kommer att sakna dom för att dom va vackra och gav bra skugga.
/ Andreas Bengtsson
Bergsguide på Mountain Guide Travel och klätterinstruktör i Svenska Klätterskolan
ps. Kan nog va på sin plats att fundera över att kontakta markägaren för att ta ner dom. Kommer att bli stökigt om dom faller mot klippan.
Någon i klubben som har kontakt med kommunen? Jag hjälper gärna till.
Är det någon som vet vad som kan vara på g i Häggsta. Ett stort antal av de stora träden nedanför berget har dött.
Det börjar nere vid rampväggen med 3 stora träd.
Sedan går det hela vägen upp till långfredagen med totalt ca 10 ytterliggare träd.
Sedan ca 7-8 år har det funnits en trädröta i några av träden vid rampen (har savat kladdig sav som luktar dynga)
Kan ha funnits i alla träd men det är där jag noterat det.
Vore tacksam om någon biolog som kan mer om detta skulle kunna hjälpa till här.
Jag kommer att sakna dom för att dom va vackra och gav bra skugga.
/ Andreas Bengtsson
Bergsguide på Mountain Guide Travel och klätterinstruktör i Svenska Klätterskolan
ps. Kan nog va på sin plats att fundera över att kontakta markägaren för att ta ner dom. Kommer att bli stökigt om dom faller mot klippan.
Någon i klubben som har kontakt med kommunen? Jag hjälper gärna till.