Döda ormvråkar

Såg i lokaltidningen i morse att ytterligare ett meningslöst djurdåd har skett i mina hemtrakter. Denna gången har någon dödat tre stycken ormvråkar och slängt dem på en parkeringsplats i närheten av Dalby Hage.
Vad är det för hjärndöda människor som ger sej på tre oskyldiga rovfåglar för ”skojs skull”. För ingen kan väl på allvar tro att de utgör ett hot av något slag.

/g :(
 
Snorungars busstreck!?

Eller jägare!?

inget ont om jägare, men en del av dom är vääldigttrångsynta!

Dom dödar väl vråkar i tron om att det kan hota traktens population av .tex kaniner med mera..

Tragiskt..om det nu är så..tragiskt i vilket fall som helst!

Kan inte polisen (Alla rovfåglar tillhör staten och ska lämnas till närmsta polistation) göra en tekninsk undersökning av skotten/skotthålen!?

Det brukar ju gå att binda skott till ett visst vapen!..
 
Re: Snorungars busstreck!?

Markus.M; sa:
Eller jägare!?

Dom dödar väl vråkar i tron om att det kan hota traktens population av .tex kaniner med mera..

Kan inte polisen (Alla rovfåglar tillhör staten och ska lämnas till närmsta polistation) göra en tekninsk undersökning av skotten/skotthålen!?

Det brukar ju gå att binda skott till ett visst vapen!..

Saken är redan polisanmäld, men jag har svårt att tänka mej att de ens gör någon utredning. Fåglarna har inte blivit skjutna utan infångade på annat vis och sedan dödade.
Jag är nog mer inne på att det är någon bonde som vill skydda sina lösgående kycklingar eller något liknande.

/g
 
Att försöka spåra och identifiera vad fåglarna är skjutna med är inte så lätt som det låter, man får ta det i olika steg.

1. Är de skjutna med kula eller hagel? Om det är hagel så går det inte att söka längre ty när man ska fastställa viket vapen det rör sig om kollar men på avtrycken bomarna i pipa gör på kulan, och de saknas på haglen.

2. Om fågeln är skjuten med kula, då uppstår frågan är kulan kvar eller är det ett genomslag?
Är det genomslag finns det heller ingen kula att undersöka, man kommer inte heller här längre.

3. Hittar man en kula måste den vara i så bra skick att man kan bestämma kaliber och vapen (flera olika tillverkare kan använda pipor från samma leverantör).

4.Om man har lyckats bestämma vapen och kaliber, går det ju att söka på vilka som har licens för sådana vapen, men med tanke på att det finns ca 1,6 miljoner lagliga vapen i sverige lär man få många att välja mellan (om det inte är någon extremt udda kaliber).
Och hur ska man kunna beordra in vapnen för provskjutning? Ägaren/licenshavaren är ju inte misstänkt för något!

Efter Palme mordet provsköts alla (nåja, så gott som) 357 magnum revolvrar i landet, om det var på frivillig väg alla ställde upp eller med lagtvång kommer jag inte ihåg, det hjälpte inte ivarje fall, inget vapen stämde in...

Så genom att spåra förröveren genom en kula kan man nog glömma i detta fall!

Hoppsan någon annan han svara medans jag fiade på inlägget, nåja så kan det gå!
 
varför måste..

det alltid komma någon mer avancerad!?
:D

Men om det nu finns 1,6miljoner (eller nått) licensierade vapen i landet..
Så finns väl inte alla dom kring det området fåglarna är skjutna i!?

Jag har svårt att änka mig att någon åker 100mil enbart för att skjuta fågel som det inte är jakt på,och dessutom bara slänga dom i diket!..

Jag tror fortfarande på Jägare!..
Jag har en del vänner som är jägare!..
Och dom flesta av dom är ganska trångsynta..
(Som jägare)..

Men men..Hoppas det löser sig iallafall!
 
Knappast

Jag tror inte på jägare. Kalla dem föresten inte för jägare. De är brotslingar som sysslar med olaga jakt. Beståndet av kaniner eller hare har nog alldrig varit så hotat att någon skulle komma på tanken att skjuta ormvråkar. Särskillt inte i södra sverige där det är helt nedlusat av harar. De enda som jag vet skjuter rovfåglar för att skydda ett djurbestånd är ............ som säger att kungsörnar tar mycket renkalvar på vårarna.
Den som gjort det här är nog en idiot som inte tänker på något annat viltbestånd. Att han inte tagit reda på dem för att försöka sälja dem är oxå konstigt. Olaga jakt på rovfåglar handlar för det mesta om försäljning till Tyska samlare. Absolut skumt. Hoppas att polisen klarar av att finna den eller de som gjort sig skylldiga till det här.
 
Rovfåglar & Tyskland

Visst åker folk långa vägar för att kunna få tag på sällsynta fåglar och andra djur, speciellt med tanke på vad de kan få ut för priser, vet inte om det stämmer läste för ett tag sedan att en uppstoppad kungsörn kostade ca 5 000 euro i tyskland och en ormvråk låg på runt 1 000 - 1 500 euro. Om det rör sig om sådana pengar är det nog många som är intresserade av att få sin del av kakan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Staffan Andersson 37 myskoxar döda... Vilda djur 17

Liknande trådar