Död sökare

I halkan gick jag omkull och landade på min digitala kamera, efteråt kunde jag konstatera att 15% bild i LDC-sökare inte är tillfyllest, resten är svart repekive vitt. Det var en Pentax Optio....
Så nu blir uppgiften att hitta en digital, liten, bekväm, kamera som klarar av följande:

Bra optik, nej riktigt bra optik. Mer vidvinkel än tele. Närbildsområde uppskattas.
Genomsiktssökare (LDC ökaren bör kunna stängas av)
Väder och regntålig
Fickvänlig
Batterisnål
Finnas på marknaden

Finns denna tulipanaros och var finns den?
//J

(Jo med mig gick det bra.)

Senast ändrad:
Ska den vara ordentligt väder och regntålig finns det ju genast väldigt få val känns det som. Olympus har ju sin "mju" serie (eller hur det där konstiga tecknet uttalas). Dom med tillägget "sw" på slutet har bra skydd. Men bra optik? Nja, inte så mycket så tror jag.

Själv är jag en fan av Ricoh (speciellt GRD II) som har grym optik men inte är väderskyddade. Samma sak med Panasonic LX3.

"Riktigt bra optik" och "liten, bekväm" är nog motstridiga krav. Är du missnöjd med din nuvarande kamera och ser det här som ett tillfälle att byta? Annars tycker jag du ska undersöka vad det kostar att reparera den.

Nja

"Riktigt bra optik" och "liten, bekväm" är nog motstridiga krav. Är du missnöjd med din nuvarande kamera och ser det här som ett tillfälle att byta? Annars tycker jag du ska undersöka vad det kostar att reparera den.

Min kamera var 5 år gammal och hade en del svagheter som gör mig mindre nöjd med den.
Minus som jag ser det:
Svag optik, rund och mjuktecknade
Saknar genomsiktssökare
Batteritörstig
Långt tid mellan tryck på utlösaren och faktisk exponering
På dess pluskonto
Format och vikt
Vädertåligheten
Nej jag ser inte reparation som en lösning av uppkommen situation utan snarare som en god ursäkt att uppgradera min kompakta digitalkamera.
Vad jag skulle önska är något som väger under 100g som Minox A+B
Ha ungefär samma format
Skarptecknande optik med närgräns ca 10 cm
Vädertät, badbar är inget krav då jag har UV-kamera
Zeissskarp optik, Leitz kan mycket väl gå an
Påhängssökare är jag van vid från andra systemkamror så det är inget hinder i bruket.
Huruvida kameran brusar vid ISO 1600 är också tämligen oviktigt då jag är mest inställd på lågkänslighet och anpassning av underlag efter rådande ljus.
Märkligt nog har jag tidigare tittat en hel del på Pansonic LX2, LX3ans föregångare.
Finns det någon läsare här med erfarenhet av Canonx G9?
//J

En genomsiktssökare finns det ju dock möjlighet att sätta en extern i blixtskon på de flesta kompaktkameror som har en sådan. Antingen om det finns som originaltillbehör eller så köper man en från tex Voigtländer. Nackdelen är den uppenbara att en sökare täcker oftast bara en brännvidd.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg