DN-test av regnställ

Test i Sydsvenskan

Samma test blev också publicerat i Sydsvenskan igår, och det testet gjorde mig riktigt intresserad av modellen från "The North Face" och jag bara undrar om det är någon som har någon erfarenhet av denna? För jag har kollat runt lite och vad jag läst så verkar det vara en väldigt bra jacka till ett relativt billigt pris (spec. efter att ha tittat på jackan på amerikanska web-butiker), men kan detta stämma, att något så bra kan förvärvas för ett sådant pris?

Hmmm... Man får nog se testet för vad det är, regnställ och inte avancerade jackor som exempelvis The North Face Mountain Guide jacket eller liknande i Gore-tex®, som är gjorda för aktivt friluftsliv. Regnställen i testet funkar för att cykla till jobbet typ. Lägger du det dubbla får du en jacka att både cykla till jobbet, klättra och åka skidor i ;-)

Ja, klätterjackor är ju verkligen optimerade för cykling. Och skidjackor är ju underbara att klättra i.

Hur avancerad kan en jacka bli? Själv klarade jag mig i en vindjacka och ett rätt kasst regnställ ett par veckor i norska fjällen, men det kanske inte är ett "aktivt friluftsliv", vad det nu är.

Regnställ är fan the shit, kombinerat med ett vindtätt lager, att sedan en del väljer att klä sig i topp till tå i tetrafluorenplast är för mig en gåta.

Ja, vad är egentligen skillnaden mellan ett regnställ och "tekniska skalplagg för outdoorbruk"? Att de ena är dyrare och inte omedelbart ser ut som regnställ?

Själv börjar jag tycka att om plaggets konstruktion och funktion till största del styrs av kravet på vattentäthet så är det ett regnplagg. En regnjacka och en regnbyxa blir tillsammans ett regnställ.

Sen kan det ju finnas dyrare regnplagg, med vissa anpassningar för att vara snygga på stan, åka utför eller klättra med. Men regnplagg är det ju, även om det är plågsamt att erkänna när man betalar 9000 för sitt regnställ.

Samma test blev också publicerat i Sydsvenskan igår, och det testet gjorde mig riktigt intresserad av modellen från "The North Face" och jag bara undrar om det är någon som har någon erfarenhet av denna?

Jag har haft den jackan i ca 3år utan anmärkningar. Den håller tätt och sitter bra. Använder den mest i skogen och på mina fjällvandringar och då bara när det regnar - dvs jag har inte utsatt den för särskilt mycket vardagsslitage, men däremot gått rätt många mil i den med ryggsäck och kontinuerligt regn. Har tidigare haft dyrare skaljackor, men var inte särskilt förtjust i att gå runt i prasslande plastskal då det inte krävdes. Numera har jag hellre ett luftigare vindtätt plagg på mig tills det verkligen regnar, då jag tar fram regnjackan. Tillhörande byxor har jag inte.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
utesälen Läckande skalvantar - orimligt test? Kläder 9
jarmland Lundhags Professional High test? Kläder 11
Strykarräven Försök till test av underställens torktider Kläder 24
niclasfoto Test av ny skaljacka=? Kläder 6
Damberg Test av impregnering? Herdins imprenex eller Nikwax? Kläder 1
Martin Fjäderlätt Test av vattentäta/ventilerande membran! Kläder 5
PerHenrik Test av andningen hos olika membran? Kläder 12
DoktorGlas Helly Hansens gamla regnställ Kläder 0
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
KohiNoor Regnställ Kläder 4
daviddenandre Skalplagg/Regnställ Kläder 13
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Bondmoran Vilket regnställ? Skalställ? Kläder 11
Naturmullen Idefix Regnställ inte samma längre! Är det nya lika bra? Kläder 3
anejon Kompakt regnställ Kläder 6
Guldhönan Regnställ - back to basic? Kläder 1
Skogskungen "Packaway" regnställ från Ica Maxi. Kläder 3
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Sezziyanen Söker prisvärt regnställ för svenska fjäll! Kläder 23
erik555 Regnställ eller inte regnställ Kläder 10
andersmossing Regnställ, modell kompakt Kläder 3
oloeve Regnställ?? Vad köpa? Kläder 19
JorgenB Regnställ Cross Kläder 3
Nitsson Bra o billigt regnställ för dam Kläder 5
Foss ITAB vindblus OCH regnställ? Kläder 8
Karolina P Dagens lyxproblem (regnställ) Kläder 11
Oskar R. "Everest 2,5 layer" regnställ Kläder 3
ebban regnställ - skall jag sparka försäljaren på smalbenen? Kläder 12
Blackbear Regnställ som andas Kläder 9
Sp Regnställ Kläder 2
Svala Snubben Regnställ för fiske och jakt! Kläder 7
vox2000 Helly Hansen-regnställ Kläder 6
MickeD Ännu en tråd om regnställ Kläder 4
sajberjohan Riktigt regnställ Kläder 14
niben Lätt regnställ (andas???) Kläder 94
adventure_transport Regnställ med förböjda knän? Kläder 3
Rodluvan Regnställ!! Kläder 11
grodanbolle Regnställ- råd? Kläder 13
perwickström Enkelt regnställ sökes Kläder 5
gundj Försvarets regnställ? Kläder 6
lnnoren Haglöfs nya regnställ Kläder 2
Fjällräven Singi regnställ Kläder 4
Vilket regnställ?? Kläder 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg