På grund av skada var jag tvungen att stanna hemma. Vore därför kul att höra av de som var på plats hur det var på olika delar av loppet.
Hur var svallen/vågorna vid starten?
Var det kö i första lyftet?
Var det strömt under låga bron efter första lyftet?
När kom vinden (och riktningen) på Lelången?
osv
osv
Hoppas kunna komma tillbaka nästa år och se om jag klarar mina tider från 2005 och 2007.
För första gången i loppets historia deltog jag inte. Är gravid med tvillingar, så det var bara att snällt stå vid sidan och titta på. Kändes lite skumt att se allt från sidan, men jag satsar på revansch nästa år. Följde dock min far och mina två bröder runt, så jag har lite koll på upplevelsen för motionärer (8-9 timmarslopp).
Laxsjön låg spegelblank strax innan start, men som vanligt drogs det upp en hel del svall vid startögonblicket. Man hade lagt startbojarna betydligt längre fram i år. Tidigare har ju många legat ihopklämda mellan de små öarna rakt utanför piren med Oldsberg.....nu låg startfältet ca 100 meter längre fram, vilket gav ett mycket bredare & utspritt startfält. Kan tänka mig att det gjorde svallet lite mindre....?
Kö vid första lyftet är det ju alltid, men det blir bättre och bättre. 2:dra och 3:dje loppet som arrangerades var klart värst, nu har arrangörerna börjat få lite flyt även här. Längre & fler bryggor har hjälpt.
Strömt under bron? Har aldrig upplevt att detta skulle vara något problem....! Satt precis bredvid bron från det att eliten passerade tills dess att sista kajak glidit under....lätt avundsjuk, det såg trevligt och behagligt ut!
Har du paddlat förut så har du väl sett de två stjärnorna som brukar sitta på ett undervattensgrund strax efter bron och heja på? I år hade dom överträffat sig själva! Under en skylt med texten "min 5 knop" stod dom klädda som poliser, utrustade med siren, batonger....och en fartradar! Hastighetskontroll gjordes på de tävlande, och med hot om böter försökte dom få alla att öka farten!
Fram tills Gustafsfors verkade ALLA tävlande eniga om att det gått ovanligt lätt, alla hade rekordtider på gång, det var en underbar dag på sjön.....väl framme i mål så hade detta ändrat sig. Lelången visade återigen sin griniga sida, med ganska häftig motvind. En och annan kastvind som högg i paddlar, och "vita gäss" på sjön.
Framför allt första halvan av Lelång (fram till Herrenäs) ska ha varit riktigt blåsig, lättade sedan en aning (för de som paddlade i mål runt 9 timmar). Lånade ut min GPS till en av bröderna, och loggen visar detta tydligt. Han har paddlat med en mycket jämn hastighet (6-8 km/h) hela loppet, utom just mellan Gustafsfors & Herrenäs, där hastigheten varit 5-6 km/h.
Bortsett från Lelången var det en härligt solig & vindstilla tur. Inte ens farsan behövde massage i Gustafsfors, vilket är ovanligt.
En och annan svidande solbränna vart det visserligen, och några rekordtider blev det inte, men hela familjen satsar på come-back nästa år. Jag är nu den enda av familjens blötdjur som inte paddlat alla DKM+......DET svider! Går nog över i höst, när tvillingarna föds. Lär vara värt en missad kanotmara!