Djurö i Vänern

Hur paddlar man bäst dit? Helst med start söderifrån och möjligt att genomföra mellan 18.00 en fredag och 18.00 en söndag. Hur lång är överfarten? Ser man Djurö från land?

När man väl är på Djurö vad skall man då ta sig för? Är det mest värt att utrusta en expedition och överkorsa ön, eller är runtpaddling med olika strandhugg att föredra?

Var tältar man? Det råder restriktioner har jag förstått. Får man tag på färskvatten?

Sist men inte minst, finns det någon bra nattklubb på ön? Nej, allvarligt - är det en trevlig utflykt?

Kalle

Djurö

Det finns en fin vandringsled att gå runt på Djurö, vatten bör finnas vid samlingarna av hus. Någon nattklubb är inte aktuell eftersom man har fullt upp hela kvällen med att plocka fästingar! Jag har åkte båt dit norrifrån, värmlandsnäs.

Djurö

Djurö är toppenfint. jag tror att man får tälta endast i anknytning till de båthamnar som finns.
Dricksvatten är säkrast att ta med. Matlagningsvatten finns i sjön.
Jag har seglat och inte paddlat dom gånger jag besökt Djurö. Det är ca 8 km från Lurö skärgård i väster och något längre från Brommö i öster. Sannolikheten att bli inblåst och stanna något extra dygn bör beaktas.
Vänerns vindar och vågor är luriga.
Lycka till1

Visst syns Djurö från land

Från Torsö (österifrån) är det ca 1 mil, vilket innebär att du behöver sådär 1,5 timmar i lugnt tempo.

Men nu ville du komma från söder, vilket jag fritolkar som från Kållandsö, så är det ju lite längre. Då hoppar du lämpligen via Lurö, vilket väl innebär en paddling på 10+15 km sådär.

Vill du dryga ut med mer paddling, så har du Ekens och Rackeby skärgård på Kållandsö, samt Värmlandsnäs. Läckö slott bör du ju definitvt inte missa och gillar du gamla ruiner finns det väl minst tre att besöka.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg