DIY-paddelflottören är klar!

Efter idogt forskningsarbete, stora uppoffringar och många sömnlösa nätter är nu DIY-paddelflottören klar!

Jag tog en packpåse i nylon, 25x40(?) cm.
Klippte till sex skivor av ett 14 mm liggunderlag. Bytte påsens snöre mot en gummilina.

Klart!

Nu inställer sej dock en fråga:
Flottören har en flytkraft om X kg. Den sitter på paddeln, säg, två meter utanför kajakens mittlinje.

Hur stor vikt kan den bära om jag belastar "systemet", säg 0,5 meter ut från samma mittlinje?

Strmbrg, som slarvat bort sina fysikböcker...

Arkimedes princip

Har du verkligen glömt Arkimedes princip, det får man aldrig göra :cool: i synnerhet om man slarvar bort sina böcker.

På en kropp som nedsänks i en vätska vekar en uppåtriktad kraft som är lika stor som tyngden av den undantränga vätskan

Börja med att räkna ut flytkraften på din flottör. Räkna ut volymen, använd dm så får du volymen i kubikdecimeter som är lika med liter. Och nu är det så fiffigt att 1 liter vatten väger bra precis 1 kg. Dra ifrån vikten i kg av din flottör. Om viken skulle vara 0 så innebär det att 1 liter bär 1 kg.

Känner du någon dykare så låna lite blyviker och prova så slipper du räkna.

Fortsättning med diverse momentekvationer kanske följer om jag orkar.

Per Brune

Tack! Då kör jag en liten gissning:

Om vi tänker oss att flottören har en flytkraft på "10" och ligger en meter ut.
Samtidigt applicerar vi en tryckkraft på "100" en decimeter ut.
Då borde det råda "jämvikt" i så måtto att flottören nätt och jämt orkar hålla sej flytande.

Nåt sånt, kanske?

Strmbrg,

Provlastat paddelflottör

Jag provlastade i går min uppblåsta paddelflottör "SEA TREK" med så mycket bly jag lyckats låna, 8 kg och paddelflottören flöt. Så det behövs nog mycket liggunderlag för att ge lika mycket flytkraft som en uppblåsbar paddelflottör. En normal flytväst ska bära 5 kg (50 N)

Per Brune

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Strmbrg DIY-Paddelflottör Paddling allmänt 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg