Har ett kupotält på 2,5 kg i silnylon i amerikansk modell där man först reser innertältet. Har aldrig riktigt gillat den modellen utan föredrar att börja med yttertältet. Jag modifierade helt enkelt tältet och gjorde det dessutom mer flexibelt genom att man kan sätta in ett mindre och lättare innertält hängandes från bågkorsningen i taket. (Det tillhörande innertältet väger 950g, men har nu beställt ett som väger 400g.
Jag gjorde ett löst stånghållarset så att man först kan resa bågarna och yttertältet innan man hänger in innertältet skyddat från ev regn. Innertältet man man sen haka fast med isatta snoddar i båghålarna/tältspiken.
Klippte loss båghållarna från innertältet och knöt istället fast dem i en stark tunn lina. Blev riktigt bra och ytterduken får bra spänning
Jag gjorde ett löst stånghållarset så att man först kan resa bågarna och yttertältet innan man hänger in innertältet skyddat från ev regn. Innertältet man man sen haka fast med isatta snoddar i båghålarna/tältspiken.
Klippte loss båghållarna från innertältet och knöt istället fast dem i en stark tunn lina. Blev riktigt bra och ytterduken får bra spänning