DIY lättpackarkniv

Hittade en sida på internet om att göra kniv av bågfilsblad;
http://www.m4040.com/Survival/10_Cent_Survival_Knife/10_Cent_Survival_Knife.htm

- sagt och gjort, fram med vinkelkap och skrid till verket;

2617526399_3a4387e660.jpg


Bladen landade på 5 gram/st och med handtagslindning väger de 7 gram/ st totalt.
Ca 15 minuters jobb/kniv. Går att skära/såga det lilla jag behöver till fjälls och gör inget om man skulle råka slarva bort dem.

2618349172_e7260a09be.jpg


Tidigare har jag använt en CRKT PECK på 27 gram men DIY är roligare:)

Förslag på slida nån? Skall transporteras i köket så det behövs bara eggskydd - kanske krympslang skulle fungera?
 
Det borde dessutom vara ett mycket bra sätt att göra en egen svampkniv, just det tunna bladet är bra då.
 
Ännu en sak att lägga in på listan över "Saker som ska tillverkas".

Kul grej, borde fungera riktigt bra. Dessutom ger det mycket gnistor när man använder tändstål.

Äkta lättpackargrej, går att använda till flera saker!
 
Snyggt!

Till knivskydd skulle jag testa affischhållare... borde funka... det brukar väl sitta nåt liknande på både bågfilar och sågar när man köper dem?

Thomas
 
Plast från en Felix? snabbrättslåda...

...och vävtejp tog jag till slida.
Klippte ut plasten från "skålen", vek dubbel och tejpade med vävtejp.
Allt annat än snyggt, men vikten stannade på 2 gram.

En bit affischhållare blir ännu lättare;)
 
Mycket inspirerande tråd :)

Jag läste den igår kväll och insåg att jag hade allt jag behövde hemma, så jag satte igång direkt. Det blev en lite fulare och längre (tror jag) variant än de i ursprungsinlägget. 13cm och 8g inklusive lindningen. Det är tillräckligt för att ge både ett rejält grepp och ett användbart (5cm) sågblad då jag tror att jag kommer använda den mer som såg än kniv.

Till slida tog jag en bit plastslang jag hade liggandes och buntbandade fast den på ramryggsäcken. Slangen buktar ut på mitten och låser därför kniven så den sitter stadigt. Ett lätt tryck med tummen på mitten av slangen lossar kniven.
 

Bilagor

  • IMG_1675p_us.jpg
    IMG_1675p_us.jpg
    266.5 KB · Visningar: 814
  • IMG_1671p_us.jpg
    IMG_1671p_us.jpg
    219.9 KB · Visningar: 835
Jag förstår precis vad du menar 7S... det är inte utan att man känner sig som en intern när man sitter och filar på en sådan här :) Tack för att du puffade upp den här gamla tråden förresten.

Det var såpass trevligt att pyssla med det här att jag gjorde en till, precis hälften så stor som den förra, den här gången med krympplast som grepp. Tänkt mer som kniv än såg. Väger 3g. Med lite tur är den utmärkt att använda till att tälja upp lite träflisor och slå gnistor från tändstålet med.

Jag ser gärna bilder på andras alster förresten, dela med er om ni orkar :)
 

Bilagor

  • IMG_1680p_us.jpg
    IMG_1680p_us.jpg
    273.8 KB · Visningar: 791
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
justsafe Vattentät ca 65-liters lättrygga (DIY) Lättpackning 9
Kvarnträsk Vattentät 50-liters lättrygga (DIY) Lättpackning 33
tallabomba Lättpackarkniv Lättpackning 21

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg