Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Displayglaspolermedel
- Trådstartare pery
- Start datum
Halvknepigt
materialet på fönstret är olika på olika instrument.
Risken är att det bara blir värre genom att polera. Ett alternativ är att börja med att ta transparent packtape och testa i ena hörnet så att inte klistret löser och ruggar ytan, om inte kan du sätta packtape över hela fönstret och förhoppningsvis blir det då möjligt att se igenom den matta fläcken.
Dessutom så skyddar packtapen mot nya repor och kan bytas när den får skador.
Tipset om packtape från Per Brune.
Thure
materialet på fönstret är olika på olika instrument.
Risken är att det bara blir värre genom att polera. Ett alternativ är att börja med att ta transparent packtape och testa i ena hörnet så att inte klistret löser och ruggar ytan, om inte kan du sätta packtape över hela fönstret och förhoppningsvis blir det då möjligt att se igenom den matta fläcken.
Dessutom så skyddar packtapen mot nya repor och kan bytas när den får skador.
Tipset om packtape från Per Brune.
Thure
Re: Halvknepigt
som i sin tur fått tipset från mig för flera år sedan...........!
Pröva gärna med tankräm. Det brukar vara ett milt och bra polermedel. För starkare effekt pröva nå´n tandkräm som enl reklamen innehåller mirakelmedlet(!) SiO2 (kiseldioxid=sand).
thureb; sa:Tipset om packtape från Per Brune.
Thure
Pröva gärna med tankräm. Det brukar vara ett milt och bra polermedel. För starkare effekt pröva nå´n tandkräm som enl reklamen innehåller mirakelmedlet(!) SiO2 (kiseldioxid=sand).
Ja, jag har fått ide’n från Ola Hellström och spritt den vidare. Så varje gång jag rycker ut på privatlektioner till nyblivna GPS ägare har jag med tejprullen och en skalpell.
Jag använder packtejp som skydd, men i mobiltelefontillbehörskatalogen (längre ord än displayglaspolermedel) från Clas Ohlson finns ett displayskydd 36-1644 som kanske är bättre
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/361644_X_2005-10-18_083130_115.jpg
Bilden säger inte så mycket.
För övrigt så har Clas Ohlson något som heter Displaypolich 32-8192
Jag har varken provat det speciella displayskyddet eller displaypolichen.
Per Brune
Jag använder packtejp som skydd, men i mobiltelefontillbehörskatalogen (längre ord än displayglaspolermedel) från Clas Ohlson finns ett displayskydd 36-1644 som kanske är bättre
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/361644_X_2005-10-18_083130_115.jpg
Bilden säger inte så mycket.
För övrigt så har Clas Ohlson något som heter Displaypolich 32-8192
Jag har varken provat det speciella displayskyddet eller displaypolichen.
Per Brune
Sand och kornstorlekar
Mja, förvisso består ofta sand av kiseldioxid, s.k. kvartssand. Men rent definitionsmässigt är sand en kornstorleksfraktion på 0,2-2 mm. Således finns det knappast några SANDkorn i tandkrämstuben! Snarare rör det sig om SILT-korn. Definitionsmässigt har silt en korstorlek på 0,002-0,06 mm, som alltså motsvarar de gamla svenska benämningarna finmo (0,02-0,06 mm) och mjäla (0,002-0,02 mm).
Ps! Internationellt benäms ofta grovmo (0,06-0,2 mm) för finsand (fine sand) och inkluderas då i begreppet sand.
/Niklas
olhe; sa:thureb; sa:Tipset om packtape från Per Brune.
Thure
Mja, förvisso består ofta sand av kiseldioxid, s.k. kvartssand. Men rent definitionsmässigt är sand en kornstorleksfraktion på 0,2-2 mm. Således finns det knappast några SANDkorn i tandkrämstuben! Snarare rör det sig om SILT-korn. Definitionsmässigt har silt en korstorlek på 0,002-0,06 mm, som alltså motsvarar de gamla svenska benämningarna finmo (0,02-0,06 mm) och mjäla (0,002-0,02 mm).
Ps! Internationellt benäms ofta grovmo (0,06-0,2 mm) för finsand (fine sand) och inkluderas då i begreppet sand.
/Niklas
Intressant information, och många "alternativa" metoder, men är det verkligen ingen som provat sånt där polermedel?
Hur som helst så verkar tejpknepet fungera, men jag har bara matt dokumenttejp att testa med. Allt blir matt men fläcken verkar inte vara mer matt än något annat. Måste skaffa lite klar tejp och försöka.
Hur som helst så verkar tejpknepet fungera, men jag har bara matt dokumenttejp att testa med. Allt blir matt men fläcken verkar inte vara mer matt än något annat. Måste skaffa lite klar tejp och försöka.
Rapport!
Här kommer rapporten:
"Ej för polykarbonat" står det på tuben. Jag antar att det är polykarbonat i "glaset" på min GPS för någon större framgång blev det inte med polermedlet. Vanlig klar tejp fungerade bättre.
Däremot blev telefonens display bättre, men den verkar vara i någon mjukare plast.
Per
Här kommer rapporten:
"Ej för polykarbonat" står det på tuben. Jag antar att det är polykarbonat i "glaset" på min GPS för någon större framgång blev det inte med polermedlet. Vanlig klar tejp fungerade bättre.
Däremot blev telefonens display bättre, men den verkar vara i någon mjukare plast.
Per
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg