Diskning i naturen?

Grytor och kastruller so jag nyttjar regelmössigt, ute i skog o mark.
1/2 liters rf mått till att koka i mäta mm.
1,5l kastrull med lock och handke, fungerar på kök och över öppen eld.
Gormepanna med lock fungerar för två.
Vattenkanna för the och kaffevattenhar handke .
Vintertid stor gryta för snösmältning med handke.
Färre om mer prylar skall med.

Är man orolig för att det finns bakterier i vattnet så är det ju inte disk man ska vara orolig för utan dricksvatten... Jag diskar efter 4 personer med 2-3 dl vatten, däremot behöver man ju dricka runt 2-3 liter om dygnet per person. Diskvattnet står alltså för mindre än 10% av vattenbehovet.

Sen, som flera har påpekat, även om vattnet skulle innehålla lite bakterier så kommer det inte direkt finnas så mycket kvar av dem när disken har torkat (och att låta disken torka ordentligt är enligt min åsikt ett viktig steg i diskningen).

Jag brukar av ren princip snåldiska även om det inte behövs, eftersom när man diskar ute har man kanske ingen diskbalja och måste försöka vara lite systematisk. Det handlar om att se till att återanvända samma diskvatten till allt som skall diskas. Diska bestick och mugg i grytan och sist diskar man ur grytan med det vatten som är kvar i den. Det man diskar man kan lägga på marken mellan de flesta stegen.

Mina steg brukar se ut så här:

1. Skrapa bort så mycket matrester som möjligt. Här kan man använda mossa eller löv som verktyg. Gör inget om det kommer lite jord från mossan, den får man bort i de följande stegen.

2. Grovdiska med lite kallt vatten. Beroende på mat har jag ibland i nån droppe diskmedel. För mig räcker det oftast med 0,5-1 dl vatten här. I princip ska grovdisken få loss alla matrester, men eftersom grovdiskvattnet blir skitigt blir det ju en liten smutshinna. Den tar man dock bort i nästa steg.

Är det mycket kladdig mat kan grovdisken behöva göras i två steg, men det är rätt ovanligt.

3. Diska, ljummet/varmt vatten och diskmedel. Detta får bort smutshinnan och eventull fetthinna från föregående steg. Efter det här steget ska man undvika att lägga disken så den blir jordig, jag brukar lägga grejerna på en sten, stock eller liggunderlaget (som jag oftast sitter på när jag diskar).

Nu ska det diskade i princip bara ha en tunn hinna av diskmedelsvatten på sig.

4. Skölj rent. Jag använder oftast kallt vatten, men det är lite bättre att använda varmt (med kallt vatten kan en del fett från diskvattnet sitta kvar verkar det som).

5. Torka (antingen med diskhandduk eller låt lufttorka ordentligt).

Man får inte låta sig nedslås av hur disken ser ut efter grovdisken, det ser oftast inte särskilt "rent" ut. Är det fet mat fastnar det dessutom en massa fett på diskborsten, men det får man normalt bort i nästa steg.

Matrester, förpackingar, hushållspapper, förbrukat bär du med ut ur naturen.

go tur

Det där med att inte slänga matrester känns för de flesta väldigt konstigt, men är ack så viktigt. Särskilt längs leder och andra områden som är jämförelsevis hårt belastade. Försvinner inte alls lika snabbt och smidigt som man gärna vill tro.

Även bra om man som flera redan sagt ser till att aldrig diska direkt i vattendrag, utan tar sig en bit bort. (Än större åverkan blir det när man tvättar sig själv eller kläder direkt i vattendrag, men det är en annan diskussion.)

kokande vatten

Varmt vatten tar bort mycket - om man inte äter ur grytan så kan man ju ta vatten t ex från sjön/bäcken och låta det koka upp på köket/elden och då är min erfarenhet att det mesta av maten följer med bort då man häller ut det (väl avsides eller i en grop man fyller igen och jag tänker mig också att man äter upp så mycket man får upp med bestick så det är inte några mängder av matrester). Kokhett vatten tar kål på många bakterier också.

Äter man ur grytan så kan man göra samma procedur så man ätit klart.

/Patrik

(...) Bakterier kan inte föröka sig på sterila ytor - de behöver ett tillväxtssubstrat. (...)
Du har fått många och delvis komplicerade råd, men utökar du begreppet "sterilt" till allt för bakterierna livsfientligt - dvs i vårt praktiska fall "torrt", "kokhett" eller "kallt" - och tänker utifrån ovanstående enkla grundsats, så kan det inte bli särskilt fel. Vi torkar ju, kokar, och/eller kyler vår mat i precis samma syfte.
En logisk följd blir då även detta:
(...) att låta disken torka ordentligt är enligt min åsikt ett viktig steg i diskningen (...)
.Slutsatser:
  • det är ingen mening att (åtminstone i Norden och större delen av Europa) släpa med sig diskvatten.
  • det är viktigare att torka sin disk ordentligt, så den inte packas ner med instängda blöta skvättar, än att diska den "steril" (det går faktiskt inte utan kokning).
  • det är opraktiskt, men inte farligt, att inte diska direkt - dels "nollställer" man grytans sanitära status när man väl gör det, dels hinner i vårt klimat (utom möjligen i högsommarvärme) inget farligt hända i matresterna tills man råkar passera en bäck (och/eller slår läger för nästa måltid).
  • vandrar man på ett så hett/torrt ställe att man inte kan/vill slösa minsta droppe vatten till disk, kan man tryggt "diska" genom att slicka ur matresterna ;) och soltorka grytan.
.

Hur man sen diskar är - precis som alla våra begrepp kring "rent", "smutsigt" och "äckligt" - mer kulturbundet än rationellt betingat, och alla sätt är bra utom de dåliga ;).
Efter dryga 40 år i Sverige kan jag fortfarande, med full insikt om att det är rent känslomässigt, inte förmå mig att lägga en macka direkt på bordet, krypa i sängkläderna med fötter jag gått barfota på golvet med (oavsett hur välstädat det varit), eller... diska i stillastående upptappat vatten. Usch och fy! ;)

Därmed diskar jag inte heller i tält i något "diskvatten" enligt nermanders avancerade metod ;). Är grytan fet och maten fastnat, gnider jag lite av min lilla olivtvålsstump på min (fuktade) halva disksvamp och diskar (efter ev. grovsköljning/renslickning ;)), sen sköljer med vatten jag ändå hämtat till matlagning i min pet-flaska. Eftersköljer (helst) i "rinnande vatten", dvs i den bäck/sjö jag slagit läger vid. Torkar med den gamla näsduk jag har med som "kökshandduk". Basta.

Är grytan inte fet/full av fastnade rester, kokar jag gärna vatten till någon varm dryck i den direkt efter måltiden, och får den "ren" på det viset.

Diskar gör jag med en liten tvättsvamp. Diskmedel använder jag aldrig i skogen. Är det ont om vatten eller om det är besvärligt att diska pga av sträng kyla så diskar jag ofta inte alls. Allt som är min gryta är mat eller dryck som skall förtäras. Visserligen kan morgonkaffet komma att smaka som middagen föregående dag, men det är en del av vildmarkslivet för mig.

Om jag skulle ha animalier i grytan skulle jag diska. Under min tid som vegan diskade jag aldrig utom möjligen för kladdfaktorns skull. Inte hemma heller. Ute på tur blir grytan steriliserad varje matlagning. Lagar man tre gånger per dygn hinner inget växa. Har heller inte haft matlåda eller lagad mat i kyl under hela mitt vuxna liv. Ordentligt lagad mat som man inte har pillat i håller sig utan problem till dagen efter. På senare år och i varma klimat eller när jag ätit animalier har jag diskat. För säkerhets skull har nästa måltid kokats och skedar, kniv samt eventuella andra redskap kan doppas i det kokande vattnet. Har man släpat med sig vatten eller filtrerat går det att disk med skeden. Sen dricker man upp diskvattnet.

Tror jag startade en tråd om det ultimata diskredskapet en gång i tiden. En fransig kotte är en av mina favoriter. Tar bort fastbränd gröt och annat hårt.

Det är inte bara tomten som skriver listor över vilka som är snälla.
Här har naturskyddsföreningen skrivit en lista över vilka handdiskmedel som är snälla mot naturen.

Det är inte bara tomten som skriver listor över vilka som är snälla.
Här har naturskyddsföreningen skrivit en lista över vilka handdiskmedel som är snälla mot naturen.
Tror min bruna (=inga blekmedel) oparfymerade bit av ren olivoljetvål ligger bra till, inte bara i diskstunden utan genom hela livscykeln - inkl. råvara och produktionsmetoder :)

Tror min bruna (=inga blekmedel) oparfymerade bit av ren olivoljetvål ligger bra till, inte bara i diskstunden utan genom hela livscykeln - inkl. råvara och produktionsmetoder :)

Det kan säkert stämma, man ska nog på inga sätt betrakta naturskyddsföreningens lista som komplett men för oss lata individer är det enkelt att kolla på den istället för att själv försöka lista ut vilket av alla 72 olika diskmedel i butiken som lämpar sig bäst i packningen. :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Prylgalen Bästa kaffet i naturen, hur? Kök och brännare 38

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg