Diskbar vattenflaska

Jag söker en vattenflaska med stort lock för att man enkelt skall kunna komma in och diska den. Jag vet att Zefal hade en modell men den var en gnutta ohygienisk.
Har nån tips på vattenflaska som släpper in en diskborste, helst runt två liter och gjort i metall (bestruken aluminium eller liknande).
//Janne

Nalgene

Nalgenes enliters-flaskorna har stort lock och går bra att diska. Jag vet inte om det finns större modeller, annars får man väl ta två stycken. Finns i de flesta välsorterade friluftsaffärer.

// Fredrik

Ändamålet

Jo, Nalgene är bra om man ska kunna packa ner flaskan. Annars (på cykelturer o.dyl.) använder jag alltid Zefals Magnum-modell (locket skruvas fast på flaskan). Problemet med den vid fjällvandring etc är att den läcker ur drick-munstycket om flaskan ligger ner. Att den är ohygienisk håller jag däremot inte med om, det beror nog på användaren i så fall. Minns en cykelbudskompis som hade ett tjockt lager med nåt gråaktigt eländigt guck på insidan av sin vattenflaska. Det var den typen av kille som man helst inte kom för nära på grund av odören han utsöndrade.

/ G

Har ändrats...

Designen har ändrats kom jag på...Var i Sydafrika då det helt plötsligt började rinna vatten ur takventilatorerna för AC:n. Alla kollade om deras handbagage var oskadat medans jag diskret plockade ner mina Zefal flaskor som hade orsakat det hela. Hade två versioner av flaska en som var tät och en som var otät (samma gäller hygienen). Finns dessa kvar än? Mina flaskor var behandlade på insidan med nån typ av belag som var gult. Kanske är ett altenativ trots att de rymmer knappt en liter..-
/J

Bara 0,7 liter

Köpte en flaska i aluminium på Stadium, har för mig det var en Everest, den hade rätt stor öppning. Men tyvärr bara 0,7 liter.

/Ulf

Rekomenderar Laken alu-flaskor!

Hejsan!
Mina 1,5, 1, 0,75 och 0,5l flaskor har alla en ganska stor öppning som klarar de flesta diskborstar och en epoxi-belägning som tål de flesta typer av innehåll utan att ta eller ge smak.
Undrar om inte många av de sport-flaskor som finns i sportaffärerna är av just detta fabrikatet?
Tycker dock inte att det separata sportmunstycke från Laken är bra då det faller isär när man drar ut det samt har ett för litet flöde.

Förstår dock inte alla dessa trådar om diskning och dålig smak i behållare vi haft det senaste halvåret! Är detta verkligen ett problem eller är det ett utryck för något annat?

Har man inte en flaskborste så kan det vara hög tid att införskaffa en sådan snarast.
Man kan även lätt rengöra trånga behållare genom att skaka en blandning av vatten, diskmedel och tex. bikarbonat! Har även läst om folk som använder medel avsedda för rengöring av tandproteser för detta syfte!
Detta kan dock lämna kvar en "fräsh" arom av mint...

http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=1408

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg