• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Diska teflonpanna

Tips på hur man diskar en teflonpanna?

Själv tycker jag det fungerar bäst med ljummet vatten, den gula sidan av en disksvamp och inget diskmedel, men ibland vägrar det blir rent. Vattnet liksom väter ytan istället för att rinna av.
 
Tar ljummet vatten och diskar med händerna, lite rester får man alltid räkna med, svamp och diskmedel har jag aldrig med mig på färd men nu kanske du menar i hemmet ?
 
Senast ändrad:
Sommartid så brukar jag (för)diska med hjälp av gräs eller ljung och gärna lite ljummet vatten. Är kastrullen flottig, så får man ta mer varmvatten och diskborste.

Vintertid (för)diskar jag med snö för att sedan koka upp kaffevatten, vilket löser upp eventuell flott som är kvar. Kaffet kan ta lite smak, men det är inte så kinkigt när man ändå dricker pulverkaffe.

Mvh /Joel
 
TILL ALLA: Jag var otydlig, jag menar i hemmet, inte ute på tur :) Så jag har tillgång till varmt vatten, diskmedel och alla verktyg.


Kan det bero på att ytan har blivit fet? Man kan ju inte lösa fett med vatten.

Men om ytan vore fet så skulle jag ha gissat att vattnet skulle rinna av lätt, just pga att det vill bort från fettet.

Spinner vidare: jag tycker att diskmedel gör ytan helt omöjlig att få vattenavstötande, antagligen eftersom diskmedlet knyter ihop vattnet med smuts/fett(/teflon?) i ytan. Diskmedel funkar ju genom att länka ihop vattnet och fettet.

Min hypotes är: fastnar diskmedlet i teflonytan (precis som det binder till fett) och därigenom gör den hydrofil?
 
Hemma diskar jag med varmvatten, diskborste och diskmedel.
Utomhus har jag inte med stekpannan.

/Ulf