Diodinsats i Petzl Arctic/Zoom

Hej på Er

Jag har funderingar att sätta in en insats med 8 dioder i min Petzl Arctic.
oc01333-.jpg

http://www.upaway.at/upaway/neue_prod.htm
http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?&mod_nr=oc01333&artbez=Ortec+LED-Kit+Petzl+Zoom

Jag matar min lampa i nuläget med 4 st laddbara AA batterier. Spänningen över lampan blir 4.8V. 0,3 V överspänning. Halogenlampan har klarat överspänningen men kommer dioderna att klara av den? Räcker det med 3 batterier?
Anledningen till bytet är främst att förlänga tiden mellan laddningarna. Blir ljuset sämre eller bättre om man jämför med en vanlig lampa?

Mvh Henrik Davidsson

hdn; sa:
Hej på Er

Jag har funderingar att sätta in en insats med 8 dioder i min Petzl Arctic.
Jag matar min lampa i nuläget med 4 st laddbara AA batterier. Spänningen över lampan blir 4.8V. 0,3 V överspänning. Halogenlampan har klarat överspänningen men kommer dioderna att klara av den? Räcker det med 3 batterier?

Mvh Henrik Davidsson

Har ingen erfarenhet av aktuell insats, men rent generellt brukar lysdioder klara ca 2.5-3 ggr överspänning, +0.3 V (delat på 8 LED) tror jag inte är något problem.

Livslängden blir kortare vid *kraftig* överspänning, i ditt fall tror jag än en gång att det är försumbart...

/mats

[Ändrat av tafone 2002-11-27 kl 14:53]

tafone; sa:
Har ingen erfarenhet av aktuell insats, men rent generellt brukar lysdioder klara ca 2.5-3 ggr överspänning

Fullständigt BS. Det kan tilläggas att det är strömmen som är det intressanta. I fallet halogenlampan är det i själva verket inte alls någon överspänning eftersom inre resistansen sänker polspänningen.

SWE3171; sa:
Fullständigt BS. Det kan tilläggas att det är strömmen som är det intressanta. I fallet halogenlampan är det i själva verket inte alls någon överspänning eftersom inre resistansen sänker polspänningen.

Ok, vad är det du har att invända? Har aldrig haft något som helst problem att köra lysdioder på ca 2-3 ggr högre spänning än angiven. Inte för att jag har det som vana, men det går utan problem.

Du får gärna komma med vettiga argument och bevisa att jag har fel, BS räknar jag inte dit.

/mats

Lysdioder mår i allmänhet bra av strömmar mellan ca 1-30 mA. Spänningsfallet beror på färg och konstruktion men ligger i allmänhet mellan 2-4V (3.6 nominellt för vita). Du kan ju själv kolla i diodkurvan vilken ström en spänning på 6-12V ger upphov till. 200-1500 mA brukar få lysdioder överleva inklusive de jag precis brände upp.

Please, take an elementary course in electrical engineering or STFU.

SWE3171; sa:
Lysdioder mår i allmänhet bra av strömmar mellan ca 1-30 mA. Spänningsfallet beror på färg och konstruktion men ligger i allmänhet mellan 2-4V (3.6 nominellt för vita). Du kan ju själv kolla i diodkurvan vilken ström en spänning på 6-12V ger upphov till. 200-1500 mA brukar få lysdioder överleva inklusive de jag precis brände upp.

Please, take an elementary course in electrical engineering or STFU.

Kul att du kan kommunicera på två språk, men du fövånar mig genom att sänka dig till en nivå jag inte skulle trott om dig.

En lysdiod på 2 V nominell spänning brukar utan vidare klara 5 V, ibland över 6 V, innan den går sönder. Otaliga är de dioder jag plågat på detta sätt, men vanligtvis brukar jag "nöja mig med" att ge dem 3V (=2x1.5V batterier) eftersom jag är en lat djävul som inte orkar sätta in en resistor i kretsen....alltså enbart 1.5X "överspänning".

Och som sagt, så länge du inte lastar kretsen på ett sådant sätt att strömmen blir alldeles för hög så överlever de flesta lysioder denna "överspänning" (= överström) utan problem, dock minskar livslängden Inget av det behöver Henrik oroa sig för.

Tack för lektionen, det är ju lätt hänt att man hinner glömma bort vissa saker med åren. Säkert lättare för dig att minnas som nyligen lärt dig det ,-)

/mats

Det borde väl gå...

Det borde nog gå bra tror jag, men säker kan man såklart inte vara...tyvärr fick man inte mycket information via länkarna eller Petzls broschyr. Säkrast är förstås att höra med tillverkaren. Nedan följer ändå lite lösa spekulationer...

Nominell driftspänning för pannlampan med glödlampa verkar vara 4,5V, och man måste väl kunna utgå från att diodinsatsen är gjord för den driftspänningen.

Med 4 nyladdade ackar så får du nog räkna med åtminstone 5,2V i startspänning. Men även vanliga batterier har högre startspänning än 1,5V (säg 3x1,7=5,1V) så det är ingen större skillnad.

Insatsen kan vara gjord billigt, med seriemotstånd på varje diod och alla åtta dioder+motstånd parallellt. Isåfall är det inget problem med din batteripack anser jag.

Förhoppningsvis, med tanke på priset, är konstruktionen mer avancerad än så och har en spänningsomvandlare som matar t.ex. 2 strängar med 4 dioder i varje sträng, vilket framförallt ger bättre batterilivslängd. Sannolikheten är nog ganska stor att konstruktören har valt en krets avsedd för inspänning över 3V, och då klarar den troligen även 5,2V, kanske mer. Men, som sagt, säker kan man inte vara...

Fö anser jag att Magnus i princip har rätt i resonemanget kring spänning över dioderna. Klarar en "diod" 2-3 ggr överspänning beror det på att något i serie med dioden tar upp en del av spänningen. Kan vara ex.vis vara inre resistans i batteri eller speciellt strömbegränsningsmotstånd (inbyggd i dioden). Fast lite onödigt tonfall, kanske Magnus?

Mvh Kalle G
[Ändrat av Kalle G 2002-11-27 kl 16:48]

Om vi först diskuterar tonen i mitt förra inlägg, så ja visst var den under all kritik men samtidigt finns det gränser för vilka osanningar man kan komma farande med.

Jag betvivlar inte det minsta att du "har anslutit" lysdioder till 5-6V utan att de har tagit skada. Men det finns ingen chans i världen att det har legat 5-6 V över dioden utan att de tagit skada. Jag har nyss genomfört ett test med ca 5 olika lysdioder (grön-röd) och samtliga packade mer eller mindre ihop vid ca 4V då strömmen låg runt 200-500 mA. Jag kan skicka typbeteckningarna på dem till dig om det gör dig gladare.

Hallå där KG, var det inte vi som stötte ihop i Tierrabutiken ang pannlampor? Hehe, jag har skällt ut folk hela dagen idag, CAD-killen vänder varenda transistor åt fel håll, tillverkaren skiter i ändringar och använder fel skruv, leverantören har inte beställt grejerna...

Kan dock rekommendera en rätt så häftig halvledareffekt. Ta den sämsta gröna lysdioden du har, och öka successivt upp spänningen. Först bli det gult, sen blir det rött, sen blir det svart... Lite läckert, speciellt eftersom det går "åt fel håll" i spektrat. Min gissning är att man lyckas kicka upp de stackars e- två band. Patentlösning på RG(B)-diod!
yellowlaugh.gif

Jo

visst är det jag...jag förstår att du blev upprörd...ska kolla om dina LED-rön stämmer...

Har du inga goda råd att ge Henrik?

Ciao/Kalle

SWE3171; sa:
Om vi först diskuterar tonen i mitt förra inlägg, så ja visst var den under all kritik men samtidigt finns det gränser för vilka osanningar man kan komma farande med.

Jag betvivlar inte det minsta att du "har anslutit" lysdioder till 5-6V utan att de har tagit skada. Men det finns ingen chans i världen att det har legat 5-6 V över dioden utan att de tagit skada. Jag har nyss genomfört ett test med ca 5 olika lysdioder (grön-röd) och samtliga packade mer eller mindre ihop vid ca 4V då strömmen låg runt 200-500 mA. Jag kan skicka typbeteckningarna på dem till dig om det gör dig gladare.

Osannig???

Inte! Men en annan sanning kanske man ska säga....
Jag sa att de flesta dioder tål ca 2.5-3 ggr "överspänning". Kanske att dagen dioder är sämre än de var då jag jobbade på ELFA. (som mest har jag haft 8.2 V över dioden, den höll ca 15 min, men oftast packade de ihop direkt kring 6 V)

Tar de skada? Ja, det sa jag, har aldrig sagt annat, levnadstiden minskar, men man behöver inte vara orolig ifall man råkar ansluta "fel" (inom rimliga/angivna gränser). 4V och 200mA brukade vara vardagsmat förr, förmodligen är dagens dioder sämre. Visst gick dioderna sönder snabbare än de vid "vanlig" drift, men inte så fort som du beskriver.

Är 0.3V "överspänning" något att oroa sig för? *NEJ*
Det var den konkreta frågan och jag skulle fortfarande vilja se dig överbevisa mig.

Så kan du vara vänlig att sluta med dina BS och STFU, vi har olika erfarenheter i ämnet och därför lite olika åsikter, finns dock ingen anledning att bli otrevlig för det.

/mats

tafone; sa:
En lysdiod på 2 V nominell spänning brukar utan vidare klara 5 V, ibland över 6 V, innan den går sönder.

En lysdiod har ingen nominell spänning.... Lika lite som t.ex. en resistor har det.

En lydsiod har ett spänningsfall, som till viss del beror på strömmen men inte varierar mycket. När du nu säger att du kört lysdioderna på 5-6 V, menar du då en stabiliserad spänning eller menar du helt enkelt att du kopplat batterier med så hög tomgångsspänning till dem? Ett batteri har en inre resistans så du får en EMK i serie med en resistans och dioden. Spänningsfallet över dioden är förhållandevis konstant, så strömmen genom dioden blir:

I=(U-Ud)/Ri

Där I är strömmen, U batterispänningen, Ud diodens spänningsfall och Ri batteriets inre resistans.

Just detta att en diod har ett i stort sett konstant spänningsfall är något man ofta använder inom elektroniken för att t.ex. få en referensspänning (eftersom spänningsfallet varierar i stort sett linjärt med omgivningstemperaturen så kan man använda en diod som temperatursensor).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JensLarsen Polaritet på Petzl DUO pannlampa? Gör det själv 5
Petzl på vintern Gör det själv 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg