• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Digitalt ljud?

Det är busenkelt

Har Du en hörlursutgång på spelaren så kan Du spela in genom "audio in" på ljudkortet i datorn.

Inspelningen ordnar Du genom ett dussin gratisprogram. Microsoft har ett eget inbyggt om Du använder Windows.

/Peter
 
Oj! Suveränt!
Synd att den var slutsåld bara...

Audio in...? (Nu måste jag tyvärr avslöja min totala brist på tekniskt kunnande...) Är det samma ingång som för mikrofonen?

HåkanF
 
Oj! Suveränt!
Synd att den var slutsåld bara...

Audio in...? (Nu måste jag tyvärr avslöja min totala brist på tekniskt kunnande...) Är det samma ingång som för mikrofonen?

HåkanF

Japp.
Om du redan har en bandspelare är det ju lite över ån efter vatten att köpa en sån där USB-freestyle, även om den kanske är smidigare.
Köp en sladd med hörlursplugg i varje ände, kör in den på mikrofoningången, spela in med inbyggd program eller till exempel Audacity (populärt gratisprogram).
 
Bra majen !
Men spar dina kasettband, det har jag gjort, mycket "minnesnycklar" till de slutna minnesrummen i dom finns det...

Fölåt trådkapningen, men det där sladd in-sladd ut- och in igen hur får får man de o funka ?, alltså sladd i ljud UT, som pluggas in i ljud in (mikrofonuttaget), så kan man spela in youtube tex in i datorn direkt, va ska man ha för program o så ?
Har en sån sladd men det har inte blivit av än
Tacksam för tips.
peter
 
Bra majen !
Men spar dina kasettband, det har jag gjort, mycket "minnesnycklar" till de slutna minnesrummen i dom finns det...

Fölåt trådkapningen, men det där sladd in-sladd ut- och in igen hur får får man de o funka ?, alltså sladd i ljud UT, som pluggas in i ljud in (mikrofonuttaget), så kan man spela in youtube tex in i datorn direkt, va ska man ha för program o så ?
Har en sån sladd men det har inte blivit av än
Tacksam för tips.
peter

Ut från datorn och sen in i samma dator igen? Om det ens går är det väl som att gå över ån efter vatten, hälla i jord, och sen gå tillbaka med vattnet och rena det med klortabletter.

Ett bra ljudinspelningsprogram kan såklart spela in det som datorn spelar upp, utan att ljudet lämnar datorn. "What you hear" brukar källvalet heta.
 
Bra majen !
Fölåt trådkapningen, men det där sladd in-sladd ut- och in igen hur får får man de o funka ?, alltså sladd i ljud UT, som pluggas in i ljud in (mikrofonuttaget), så kan man spela in youtube tex in i datorn direkt, va ska man ha för program o så ?
Har en sån sladd men det har inte blivit av än
Tacksam för tips.
peter

Youtube-ljud sparar jag med hjälp av denna sajten. Tycker det funkar bra...
 
Ut från datorn och sen in i samma dator igen? Om det ens går är det väl som att gå över ån efter vatten, hälla i jord, och sen gå tillbaka med vattnet och rena det med klortabletter.

Ett bra ljudinspelningsprogram kan såklart spela in det som datorn spelar upp, utan att ljudet lämnar datorn. "What you hear" brukar källvalet heta.

Somliga sajter vill ju inte att man ska kunna spela in ljudet (Spotify t.ex.)
Ofta finns det rippers som gör just detta men dessa bryter troligen mot de luddiga avtal man måste godkänna för att att få lyssna från första början.

Nu frågade ju trådskaparen Majjen efter en hårdvarulösning med gamla band.

/Peter
 
Ut från datorn och sen in i samma dator igen? Om det ens går är det väl som att gå över ån efter vatten, hälla i jord, och sen gå tillbaka med vattnet och rena det med klortabletter.

Ett bra ljudinspelningsprogram kan såklart spela in det som datorn spelar upp, utan att ljudet lämnar datorn. "What you hear" brukar källvalet heta.
Med obstinata och piratparanoida operativsystem kan det ibland medvetet vara blockerat, och då är en rundtur genom en sladd enda sättet. Fast då ska man helst använda digital in- och utgång så att man inte tappar ljudkvalitet.

Med riktig mjukvara (dvs sådan som inte har hemlig källkod) så går det naturligtvis alltid.