Digitalprojektor

Kommer att ha en bildvisning efter en fjällvecka och har därför lånat en digital projektor.

Jag noterar att färgerna inte blir något vidare och att kontrasten är väldigt hård i den projicerade bilden varför inte bildernas kvalitet går fram alls lika bra som på en LCD-skärm.

Har noterat detta tidigare med såna här projektorer och undrar vad ni har för erfarenheter.

Kan man justera projektorn så att det blir bättre typ mindre ljusstyrka? Är nyare projektorer bättre? Skall man i stället välja en stor och dyr plattTV för bildvisningar?

Thure

Förtydligar min fråga

lite.

Jag hittar knappar på projektorn för justering av blan annat kontrast men av någon anledning får jag det inte att fungera. Möligen behövs en fjärrkontroll som jag inte hittat (projektorn har jag lånat på jobbet).

Ni som använder digitala projektorer för bildvisningar. Hur gör ni med inställningarna på projektorn för att förbättra kontrast och färgvalörer?

På PC-skärm blir bilderna oerhört mycket mera njutbara speciellt bilder på snölandskap i kvällsljus samt hudtoner i porträttbilder.

Thure

Borde gå att få okej

Det beror såklart på projektorns kvalitet men på de flesta kan man justera kontrasten och ljusstyrkan, färgåtergivning med mera.
Ofta kan man välja vilken färgrymd som skall användas, både på projektorn och datorn. Sen kan det gå att ställa in i programmet osv... Det finns således massvis med variabler, men det kan kanske
behövas en fjärr för att komma åt allt.
Vissa äldre, sämre projektorer kan dock ha rätt hög kontrast då de kanske bara är tänkta för att visa enklare presentationer.

Vi har en ett par år gammal enklare "kontorsprojektor" som vi använder vid bildvisningar och även filmvisning och jag tycker det ger helt okej resultat. Med en modernare blir det riktigt riktigt superbra!
Det som ger bäst resultat på vår projektor är att i datorn under skärminställningar (vi kör mac) välja projektorns färgprofil, ställa in projektorn på sRGB (har jag för mig), då tycker vi färgera blir "rätt".

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg