Digitalfotografering?

Hej,Alla!
Vill veta mer om digitalt bakstycke till äldre systemkamera (OM2:a) som jag har en massa olika objektiv till och skulle villa utnyttja mer med den nya intressanta tekniken. Vill veta vad ett bakstycke kostar, om det över huvud taget finns, till min gamla kamera inköpt 1979.
MVH! Sten.

Visst finns det ...

Hmm,

lite missvisande rubrik kanske. Men visst finns det digitala databakstycken. Dessa är dock VÄLDIGT dyra och jag har faktiskt inte sett något till Olympus. Har nämligen själv en OM4 och har letat. Som privatperson är jag rätt övertygad att man får mer för pengarna genom att köpa en digitalkamera (de är billigare).

De digitala bakstyckena som finns idag är oftast till för riktigt proffsbruk. Både för 35mm och mellanformat (16megapixels :) ). Kodak gör ett par och sedan finns det en uppsjö av andra udda ställen, sök på internet med "digital cameraback" så dyker det upp en massa träffar. Du får dock sålla rejält :)

Finns tyvärr inte

Digitala bakstycken finns det tyvärr inte till vanliga småbildskameror, i alla fall inget som passar "alla" kameror.
Det fanns tidigare ett företag som hade en idé om att göra detta (lik en vanlig film som man kunder stoppa i vilken kamera som helst), de kämpade hårt men gick till sist under.
Det finns digitala bakstycken av flera tillverkare (bl.a. http://www.phaseone.com, Kodak m.fl.) men dessa är enbart för mellanformatskameror och kostar en hyfsad slant (typ 150000:- och uppåt).
Satsa på en digitalkamera istället!

Hej, Erik!
Trodde Du fått med en nolla för mycket när Du skrev inlägget om digitalt bakstycke men efter lite egna efterforskningar så hittade jag ett bakstycke (Sinarback) för 179.000:- och då förstod jag att jag var fel ute. Får nöja mig med min Canon Ixus V så länge.
MVH! Sten

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg